MEN nie mówi prawdy o e-podręczniku

Rzecznik resortu przekonuje, że „komponent merytoryczny” cyfrowych publikacji jest już gotowy. W rzeczywistości nad częścią treści nie rozpoczęto jeszcze prac.

Aktualizacja: 22.01.2015 06:26 Publikacja: 22.01.2015 00:00

MEN nie mówi prawdy o e-podręczniku

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Joanna Dębek, rzecznik prasowy MEN, w rozmowie z PAP stwierdziła we wtorek: „Przede wszystkim warto pamiętać, że w kwestii e-podręcznika komponent merytoryczny jest gotowy. To, co trzeba zrobić do 1 września 2015 r., czyli do dnia, w którym e-podręczniki zaczną funkcjonować, to przełożenie tego komponentu merytorycznego na język i formę przystępną i zrozumiałą dla uczniów".

Jak sprawdziliśmy, Uniwersytet Wrocławski, który w projekcie e-podręcznika jest partnerem odpowiedzialnym za przygotowanie treści do nauczania przedmiotów humanistycznych, nie rozstrzygnął jeszcze nawet przetargu na przygotowanie 218 map, które mają się znaleźć w podręcznikach do historii od podstawówki po liceum.

– Wykonawcy mogą składać swoje oferty da najbliższego poniedziałku – powiedział „Rzeczpospolitej" dr Ryszard Balicki, kierownik projektu e-podręcznik na tej uczelni. Zaznaczył, że od podpisania umowy wykonawca będzie miał około dwóch miesięcy na dostarczenie produktu.

Uniwersytet Przyrodniczy z Wrocławia, który z kolei ma stworzyć treści do nauczania przedmiotów ścisłych, dopiero w piątek podpisze umowę z wykonawcami odpowiedzialnymi za opracowanie ponad 2 tys. multimediów, które mają wspierać naukę chemii, fizyki czy biologii. – Prace będą realizowane etapami, szacujemy, że ostatni zostanie zamknięty w maju – mówi Urszula Siembieda z tej uczelni.

Z naszych informacji wynika, że do końca listopada był gotowy zaledwie jeden z pięciu podręczników do informatyki i fragment kolejnego. Co więcej, przygotowaną publikację negatywnie zaopiniowała działająca przy Ministerstwie Edukacji Rada ds. Informatyzacji Edukacji. – Był przygotowany podręcznik do czwartej klasy szkoły podstawowej i bodajże elementy dla piątoklasistów. Nie było nic do klasy szóstej, gimnazjum ani liceum – opowiada osoba konsultująca tę publikację.

Zaznacza, że publikacja była archaiczna. – To był podręcznik zbudowany w stylu „nauczyciel mówi, uczeń wykonuje". Zero kreatywności, co w przypadku e-podręcznika, i to jeszcze dedykowanego informatyce, jest zupełnie nie do przyjęcia – mówi nasz informator.

Poprosiliśmy Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), odpowiedzialny za przygotowanie e-podręcznika, oraz Ministerstwo Edukacji, które go nadzoruje, aby ustosunkowały się do tych zarzutów. Rzecznik ORE Jakub Osiński zapewnił nas, że odpowiedzi przekaże nam resort, jednak do zamknięcia tego wydania gazety nie nadeszły.

Pod koniec grudnia pracę stracił koordynator projektu e-podręcznika oraz kilku ekspertów. We wtorek poznaliśmy ich następców. Konkurs wygrali byli dziennikarze i redaktorzy, znajomi minister edukacji Joanny Kluzik-Rostkowskiej oraz jej doradcy z gabinetu politycznego Ireneusza Dudźca. To osoby związane z takimi tytułami jak tygodnik „Przyjaciółka" czy magazyn „Gala". MEN tłumaczy, że wybrało takie osoby, bo potrzebowało pracowników z doświadczeniem redaktorskim.

Joanna Dębek, rzecznik prasowy MEN, w rozmowie z PAP stwierdziła we wtorek: „Przede wszystkim warto pamiętać, że w kwestii e-podręcznika komponent merytoryczny jest gotowy. To, co trzeba zrobić do 1 września 2015 r., czyli do dnia, w którym e-podręczniki zaczną funkcjonować, to przełożenie tego komponentu merytorycznego na język i formę przystępną i zrozumiałą dla uczniów".

Jak sprawdziliśmy, Uniwersytet Wrocławski, który w projekcie e-podręcznika jest partnerem odpowiedzialnym za przygotowanie treści do nauczania przedmiotów humanistycznych, nie rozstrzygnął jeszcze nawet przetargu na przygotowanie 218 map, które mają się znaleźć w podręcznikach do historii od podstawówki po liceum.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?