Ogródek, debata, a może dobre słowo

Młodzież z całej Polski zaprezentuje w stolicy efekty projektów edukacyjnych CEO.

Aktualizacja: 10.06.2016 13:18 Publikacja: 10.06.2016 11:24

Ogródek, debata, a może dobre słowo

Foto: 123RF

14 czerwca w godz. 10 – 14 w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie uczniowie zaprezentują projekty z edukacji globalnej, obywatelskiej, kulturalnej, realizowanych z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych (OPPM) jest otwarta dla każdego.

- Młodzi ludzie w sposób naturalny interesują się tym, co ich otacza. W środowisku, w którym funkcjonują, natrafiają na rzeczy, które chcieliby zmienić na lepsze. Jeśli nie stworzy się im warunków, w których będą mogli zareagować, przyjmą postawę wyuczonej bezradności w dalszym życiu. Ale jeśli pozwoli się młodzieży rozwiązywać rzeczywiste problemy, które są dla niej zarówno ciekawe jak i ważne, to da się jej świetną lekcję obywatelskości w praktyce –opisuje Jacek Strzemieczny, prezes CEO.

Przez cały dzień będzie można zwiedzać stoiska targowe przygotowane przez młodzież z 50 szkół w Polsce, porozmawiać z ekspertami z różnych dziedzin edukacji, wziąć udział w warsztatach „Warszawa na wynos" przybliżających stolicę, a także w zajęciach ze skutecznej pracy w grupie kształtujących umiejętności społeczne.

– Uczniowie i uczennice robią niesamowite rzeczy, nakręcają etiudy filmowe, rozmawiają ze świadkami historii, przeprowadzają eksperymenty, docierają do lokalnych legend – dodaje Joanna Gus, koordynatorka OPPM. – OPPM to dla nich szansa na pokazanie szerszej publiczności efektów swojej pracy – dodaje.

Pedagodzy również znajdą coś dla siebie. Zorganizowana zostanie dla nich konferencja „Pokaż mi, jakie są kryteria sukcesu, a będę lepiej się uczyć" oraz panel dyskusyjny o twórczym wykorzystaniu oceniania kształtującego np. podczas pracy z zeszytami uczniów.

Jednym z programów realizowanym przez uczniów jest „Kulthurra!". Uczniowie Gimnazjum im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Osiecku, pod opieką nauczycielki Wiktorii Wargockiej przygotowali projekt „Teatr dobrych słów – Pokolenie cudów i Ulice wyobraźni". W ramach projektu uczniowie postanowili rozpowszechnić modę na dobre słowa. Organizowali comiesięczne wyjazdy do teatru. Na zakończenie wszyscy uczniowie oraz nauczyciele mogli wziąć udział w Dniach Teatru. Równolegle czwartoklasiści prowadzili projekt „Ulice wyobraźni". Jednym z jego elementów było zrobienie filmu o dobrych słowach i warsztaty z zapisywania dobrych słów. W małej szkole oba projekty się przenikały. Pracę uczniów można obserwować na profilach na facebook'u: Pokolenie Cudów oraz Ulice Wyobraźni.

Z kolei w ramach programu CEO - Młody Obywatel, uczniowie Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków w Dębnicy (pod opieką nauczycielki Jolanty Pawłowskiej) przeprowadzili projekt „Ruch z sensem - Razem możemy więcej!". Zorganizowali sportowy festyn rodzinny. Ich celem była pomoc chorej na nowotwór pani Darii, która samotnie wychowuje ośmioletniego syna. Projekt był skierowany do społeczności szkolnej i lokalnej. Do współpracy zaangażowano uczniów, rodziców, nauczycieli, Radę Rodziców, władze gminy, mieszkańcy gminy, księży z pobliskich parafii, firmy, przedsiębiorców.

Za to uczniowie z Gimnazjum im. Kopernika w Kątach Wrocławskich (pod opieką Justyny Borowskiej) zorganizowali „Sztafetę dyskusji". Działanie uczniów polegało na przeprowadzeniu debaty – sztafety dyskusji na temat sportu w społeczności lokalnej Kątów Wrocławskich. Po szkolnej edycji uczniowie zostali zaproszeni na gminną debatę o sporcie (cykl spotkań w gminie z udziałem różnych środowisk - radnych, burmistrza, policji, działaczy sportowych). Obecnie grupa stara się o odnowienie boiska w jednej z wiosek - mają już trawę, umówionych strażaków ochotników.

Uczniowie z Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Karniewie (opiekun Joanna Jaworska) zrealizowali projekt „Jak założyć i prowadzić firmę? Pomysł na biznes w gimnazjum". Głównym celem projektu było założenie, rejestracja i prowadzenie wirtualnej firmy w ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości „Młodzi przedsiębiorczy". Uczniowie stworzyli firmę BIOSTYL, która zajmuje się sprzedażą produktów żywnościowych. Specjalizuje się w produkcji świeżych soków oraz sałatek owocowych i warzywnych. W asortymencie ich sklepu znajdują się również warzywa, owoce i woda mineralna. Odbiorcami są uczniowie i nauczyciele, jak również rodzice. Ponadto firma oferuje usługi w zakresie poradnictwa dietetycznego, zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Uczniowie zamierzają nawiązać współpracę z lokalnymi gospodarzami i sadownikami, aby zaopatrywać się w ekologiczne produkty – warzywa i owoce. Planują stworzyć również własny ogródek ekologiczny przy szkole.

„Rzeczpospolita" ma patronat nad wydarzeniem.

 

Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń