Reklama
Rozwiń
Reklama

Czy żłobki są lepsze od niań?

Koniec flagowego projektu PO–PSL. Czy opiekunki wrócą do podziemia?

Publikacja: 15.01.2018 17:56

Czy żłobki są lepsze od niań?

Foto: AdobeStock

Dofinansowanie składek dla opiekunek dzieci było kosztowne i nieefektywne – uznał rząd PiS i po blisko siedmiu latach rezygnuje z pełnego dofinansowania opiekunek dla najmłodszych dzieci.

– Pieniądze budżetowe muszą być wykorzystane najbardziej efektywnie, bo jest ich zawsze za mało. Szacunki zakładały, że z programu skorzysta nawet 150 tys. opiekunek. Widać, że pomysł nie wyciągnął niań z szarej strefy – tłumaczy Bartosz Marczuk, wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej. Od czasu wprowadzenia umów uaktywniających dla niań w październiku 2011 r. państwo pokrywało składki ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, wypadkowego, do wysokości minimalnego wynagrodzenia – korzystało z tego niespełna 9 tys. niań rocznie. Jak podkreśla Radosław Milczarski z ZUS, od 1 stycznia tylko połowa składek jest finansowania z budżetu państwa. Dotyczy to tylko nowych umów uaktywniających z opiekunkami dzieci do lat 3, które zostały zawarte od 1 stycznia 2018 r.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Edukacja
Historia tak, pierniki nie – sprawdziliśmy, które wycieczki wyeliminowały tzw. godziny basiowe
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Czy chłopcy mają w szkole trudniej?
Edukacja
Powrót prac domowych w szkołach jest praktycznie pewny. Decyzja już w październiku
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Edukacja
Czy obowiązkowe prace domowe wrócą do szkół? Barbara Nowacka określiła datę tej decyzji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama