W swoim wystąpieniu skierowanym kilka dni temu do MEN wskazuje kilkanaście rekomendacji, które mogą sprawić, że w Polsce niepełnosprawni otrzymają prawo do nauki bez przejawów dyskryminacji i na zasadach równych szans. Nawiązuje w nim do ratyfikowanej we wrześniu ubiegłego roku przez Bronisława Komorowskiego Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

Wystąpienie RPO, jest wsparte raportem „Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami". Autorzy jednego z jego rozdziałów, Ireneusz Białek oraz Dagmara Nowak-Adamczyk (pełnomocnicy rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego ds. osób niepełnosprawnych) przekonują, że w przypadku osób niepełnosprawnych w Polsce dominuje typ kształcenia o charakterze segregacyjnym, czyli oddzielającym od siebie dzieci pełnosprawne i niepełnosprawne. „Dzieci i młodzież niepełnosprawna nie mają szans na normalne funkcjonowanie, rywalizowanie i rozwijanie się wraz ze swoimi rówieśnikami. To powoduje obniżenie umiejętności społecznych tych osób i często skutkuje porażką w próbie dostania się na studia wyższe, a zatem pozostają one z kwalifikacjami, które nie wystarczają do podjęcia pracy o ambitniejszym charakterze" – konkludują.

Więcej w środowej "Rzeczpospolitej"