Absolwenci tego kierunku będą przygotowani do pracy w firmach drogowych, kolejowych, lotniczych oraz przedsiębiorstwach transportowych i spedycyjnych. Studia rozpoczynają się w październiku i będą prowadzone jako siedmiosemestralne studia I stopnia. – Z transportu korzystają wszystkie gałęzie gospodarki narodowej i dalszy jego rozwój będzie dynamiczny, dlatego potrzeba nam fachowców w tej dziedzinie, zwłaszcza osób zajmujących się eksploatacją i konstrukcją oraz infrastrukturą transportu, a także zarządców z zakresu logistyki – mówi Tomasz Ogórek z biura promocji i rekrutacji Politechniki Rzeszowskiej.
Absolwenci będą przygotowani do samodzielnej pracy twórczej i menedżerskiej w przedsiębiorstwach transportowych, do pracy w jednostkach eksploatacyjnych transportu, zakładach obsługowo-naprawczych technicznych środków transportu, jednostkach organizacyjnych służb ruchu drogowego, szynowego i lotniczego oraz w zakładach przemysłowych i przedsiębiorstwach spedycyjnych. Po zakończeniu studiów otrzymają tytuł inżyniera i będą mogli kontynuować naukę na studiach II stopnia. Studia prowadzone są w systemie ECTS (europejski system transferu punktów), co ułatwia wymianę studentów między polskimi i zagranicznymi uczelniami.
Po czwartym semestrze studenci będą mieli do wyboru jedną z trzech specjalności: diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, logistyka transportu samochodowego lub transport przemysłowy. Absolwenci specjalności diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych będą gotowi do pracy inżynierskiej i badawczej w zakresie budowy i eksploatacji pojazdów, obsługi technicznej i napraw pojazdów oraz projektowania zakładów zaplecza technicznego, oceny stanu technicznego środków transportu i teorii współczesnych systemów diagnostycznych, urządzeń obsługowo-naprawczych pojazdów, transportu samochodowego i szynowego, organizacji i kierowania zakładami transportowymi, ekologii transportu i środków transportowych, organizacji oraz kierowania zakładami transportowymi i stosowania nowych metod w tym zakresie, prowadzenia prac badawczych dotyczących eksploatacji i trwałości pojazdów. Głównymi przedmiotami na tej specjalności będą m.in. budowa samochodów, motoryzacyjne skażenie środowiska, eksploatacja silników spalinowych, elektrotechnika i elektronika pojazdów samochodowych, materiały eksploatacyjne pojazdów samochodowych, ochrona środowiska i recykling samochodów, bezpieczeństwo ruchu drogowego, techniczna eksploatacja pojazdów samochodowych, diagnostyka silników spalinowych, zarządzanie flotą pojazdów. – Zainteresowani logistyką transportu samochodowego będą potrafili opracowywać procesy technologiczne transportu, budowy i eksploatacji maszyn transportowych, inżynierii ruchu pojazdów, ochrony środowiska w transporcie, systemów logistycznych w transporcie, logistyki przepływu materiałów, składowania, zaopatrzenia i zbytu, podstaw zarządzania przedsiębiorstwem, marketingu i prawa transportowego – wylicza Tomasz Ogórek.
Specjalność transport przemysłowy powinni wybrać ci, którzy chcieliby w przyszłości m.in. projektować systemy transportowe i kierować zakładami transportowymi.
Prawo nadawania stopnia naukowego doktora mają cztery wydziały. Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska ma uprawnienia do nadawania stopnia doktora nauk technicznych w dyscyplinie budownictwo, Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa w zakresie budowy i eksploatacji maszyn oraz mechaniki, Wydział Chemiczny nadaje tytuły doktorskie specjalistom z dziedzin: technologia chemiczna i inżynieria chemiczna, a Wydział Elektrotechniki i Informatyki – elektrotechnikom.