Kto nauczy muzyki i plastyki

Kontrowersyjny pomysł. Akademie muzyczne i sztuk pięknych mogą przestać kształcić nauczycieli. Takie zmiany szykuje Rada Główna Szkolnictwa Wyższego

Publikacja: 23.05.2008 04:07

autor zdjęcia: Jacek Herok Nasz sposób kształcenia nauczycieli jest dobry – zapewnia prorektor Akade

autor zdjęcia: Jacek Herok Nasz sposób kształcenia nauczycieli jest dobry – zapewnia prorektor Akademii Muzycznej im. Chopina w Warszawie (na zdjęciu lekcja śpiewu u profesor Zdzisławy Donat)

Foto: Newsweek Polska/REPORTER

Rada opracowała projekt zmian kształcenia nauczycieli. Zgodnie z nim uprawnienia do wykonywania zawodu będą mogły nadawać tylko uczelnie pedagogiczne oraz te, które prowadzą kierunki pedagogika, pedagogika specjalna i psychologia.

Teraz nauczycieli muzyki i plastyki kształcą też uczelnie artystyczne, a przedmiotów zawodowych – politechniki i uczelnie rolnicze. Rada ma wątpliwości, czy zdobywają tam odpowiednie wykształcenie. – Nauczyciel nie może być jedynie bardzo dobrze przygotowany w zakresie dydaktyki przedmiotu. Musi też wiedzieć, jak radzić sobie z młodzieżą, a tę wiedzę najlepiej przekażą specjaliści z uczelni pedagogiczno-psychologicznych – mówi prof. Jerzy Błażejowski, przewodniczący RGSW.

Prof. Dariusz Rott, rzecznik rady, dodaje: – Sprawę kształcenia nauczycieli trzeba uregulować, bo teraz przepisy jasno nie precyzują, jak ono ma wyglądać.

Pomysł popiera ZNP. Jednak nie podoba się on uczelniom. Ks. prof. Kazimierz Szymonik, prorektor Akademii Muzycznej im. Chopina w Warszawie: – Nasz sposób kształcenia nauczycieli jest dobry. Nie każdy student jest na tyle zdolny, aby samodzielnie pracować jako muzyk, połowa podejmuje pracę z dziećmi.

– Byłaby to ogromna strata! Od 38 lat kształcimy nauczycieli przedmiotów zawodowych – mówi Władysława Maria Francuz z Politechniki Krakowskiej.Uczelnie bronią się, że niemal każda ma tzw. studium pedagogiczne. W studium Akademii Muzycznej im. Chopina uczy się połowa z ok. 800 studentów. – Propozycja rady zmusza nas do studiowania na dwóch kierunkach– mówi Adam Kowalski z samorządu studentów.

Prof. Błażejowski uspokaja, że absolwenci uczelni artystycznych czy technicznych nadal mogą zostać nauczycielami, ale pod warunkiem, że szkoła zawrze umowę na kształcenie z uczelnią pedagogiczną lub poprowadzi kierunek pedagogiczno-psychologiczny. – Efektem byłaby konieczność płacenia za zajęcia prowadzone przez pracowników innych uczelni, a nas na to nie stać – mówi ks. prof. Szymonik.

Jak Ministerstwo Nauki odniesie się do propozycji rady? – Nie ma powodów, by ograniczyć uprawnienia do prowadzenia takich zajęć wyłącznie do uczelni prowadzących kierunki pedagogika czy psychologia – odpowiada Katarzyna Dziedzik, rzecznik resortu. Dodaje, że należy rozważyć wprowadzenie rozwiązań, które zapewnią dobre przygotowanie przyszłych nauczycieli.

Rada opracowała projekt zmian kształcenia nauczycieli. Zgodnie z nim uprawnienia do wykonywania zawodu będą mogły nadawać tylko uczelnie pedagogiczne oraz te, które prowadzą kierunki pedagogika, pedagogika specjalna i psychologia.

Teraz nauczycieli muzyki i plastyki kształcą też uczelnie artystyczne, a przedmiotów zawodowych – politechniki i uczelnie rolnicze. Rada ma wątpliwości, czy zdobywają tam odpowiednie wykształcenie. – Nauczyciel nie może być jedynie bardzo dobrze przygotowany w zakresie dydaktyki przedmiotu. Musi też wiedzieć, jak radzić sobie z młodzieżą, a tę wiedzę najlepiej przekażą specjaliści z uczelni pedagogiczno-psychologicznych – mówi prof. Jerzy Błażejowski, przewodniczący RGSW.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?