Kto napisze polsko-niemiecki podręcznik

Krzysztof Ruchniewicz, historyk z Uniwersytetu Wrocławskiego, będzie kierował zespołem polskich autorów

Publikacja: 03.06.2008 02:44

Pięciu polskich autorów pierwszego tomu polsko-niemieckiego podręcznika do historii wybierze rada naukowa projektu w drodze konkursu – dowiedziała się „Rz”.

Radę naukową z kolei wyłoniła Polsko-Niemiecka Komisja Podręcznikowa (działa od 1972 r.). To jej polski wiceminister edukacji Krzysztof Stanowski oraz minister oświaty Brandenburgii Holger Rupprecht, upoważniony przez ministrów pozostałych landów, powierzyli prace nad podręcznikiem. Pierwszy tom obejmie historię od średniowiecza do XVIII wieku.– Niemcy mają Instytut

Eckerta, który zajmuje się opracowywaniem podręczników. Po stronie polskiej nie mamy jego odpowiednika. Uznaliśmy, że realizację projektu powierzymy współprzewodniczącym komisji prof. Robertowi Trabie z Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie oraz Michaelowi Muellerowi z Uniwersytetu Halle-Wittenberg. To osoby z dorobkiem naukowym i znajomością stosunków polsko-niemieckich – mówi wiceminister Stanowski. Współprzewodniczący zostali szefami rady naukowej.

Prof. Traba od ponad roku jest współprzewodniczącym komisji. Zajmuje się historią Prus Wschodnich, Niemiec oraz historią świadomości i mentalności polsko-niemieckiego pogranicza i Europy Środkowo-Wschodniej. W latach 90. zakładał stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa Borussia, które działa m.in. na rzecz budowania dialogu i tolerancji między narodowościami. W skład rady ze strony polskiej weszli również: dr Violetta Julkowska, dydaktyk z UAM w Poznaniu, Wojciech Kriegseisen, profesor UW, który zajmuje się historią wieków XVI – XVIII i jest redaktorem „Kwartalnika Historycznego”, mediewista Roman Czaja, profesor UMK w Toruniu, który należy do komisji podręcznikowej, oraz dr hab. Krzysztof Ruchniewicz z prezydium komisji, który został jednocześnie koordynatorem naukowym projektu i będzie kierował zespołem wyłonionych autorów.

Ruchniewicz pracuje na UWr. Zajmuje się historią Niemiec i stosunków polsko-niemieckich w XX w. Jest autorem podręczników, m.in. pierwszego podręcznika do integracji europejskiej, i współautorem materiałów pomocniczych do nauki historii „Zrozumieć historię – kształtować przyszłość”.

Ze strony niemieckiej w pracę nad podręcznikiem zaangażował się Wolfgang Jocobmeyer, profesor historii na uniwersytecie w Münster. Autor wydanej ponad 30 lat temu, bodajże pierwszej w Niemczech, monografii o Polskim Państwie Podziemnym w czasach II wojny światowej. Od lat jest członkiem Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej. Jego podpis figuruje pod apelem kilkudziesięcioosobowej grupy niemieckich historyków występujących przeciwko planom Eriki Steinbach utworzenia w Berlinie Centrum przeciwko Wypędzeniom.

Udział w pracach weźmie też Hans-Jürgen Bömelburg z uniwersytetu w Giessen, który był pracownikiem naukowym Niemieckiego Instytutu Historycznego w Warszawie. Wiele jego prac zostało przetłumaczonych na polski. Zajmował się historią Prus, Gdańska i polityką niemieckich władz okupacyjnych w Polsce.

Kolejnym historykiem jest Hans-Henning Hahn. Wykłada historię Polski i środkowej Europy na uniwersytecie w Oldenburgu. Nie przewiduje problemów w pracy nad podręcznikiem. – Między polskimi i niemieckimi historykami nie ma sporu, także w sprawie wypędzeń – podkreśla.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorów: r.czeladko@rp.pl, p.jendroszczyk@rp.pl

Pięciu polskich autorów pierwszego tomu polsko-niemieckiego podręcznika do historii wybierze rada naukowa projektu w drodze konkursu – dowiedziała się „Rz”.

Radę naukową z kolei wyłoniła Polsko-Niemiecka Komisja Podręcznikowa (działa od 1972 r.). To jej polski wiceminister edukacji Krzysztof Stanowski oraz minister oświaty Brandenburgii Holger Rupprecht, upoważniony przez ministrów pozostałych landów, powierzyli prace nad podręcznikiem. Pierwszy tom obejmie historię od średniowiecza do XVIII wieku.– Niemcy mają Instytut

Pozostało 84% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?