Pięciu polskich autorów pierwszego tomu polsko-niemieckiego podręcznika do historii wybierze rada naukowa projektu w drodze konkursu – dowiedziała się „Rz”.
Radę naukową z kolei wyłoniła Polsko-Niemiecka Komisja Podręcznikowa (działa od 1972 r.). To jej polski wiceminister edukacji Krzysztof Stanowski oraz minister oświaty Brandenburgii Holger Rupprecht, upoważniony przez ministrów pozostałych landów, powierzyli prace nad podręcznikiem. Pierwszy tom obejmie historię od średniowiecza do XVIII wieku.– Niemcy mają Instytut
Eckerta, który zajmuje się opracowywaniem podręczników. Po stronie polskiej nie mamy jego odpowiednika. Uznaliśmy, że realizację projektu powierzymy współprzewodniczącym komisji prof. Robertowi Trabie z Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie oraz Michaelowi Muellerowi z Uniwersytetu Halle-Wittenberg. To osoby z dorobkiem naukowym i znajomością stosunków polsko-niemieckich – mówi wiceminister Stanowski. Współprzewodniczący zostali szefami rady naukowej.
Prof. Traba od ponad roku jest współprzewodniczącym komisji. Zajmuje się historią Prus Wschodnich, Niemiec oraz historią świadomości i mentalności polsko-niemieckiego pogranicza i Europy Środkowo-Wschodniej. W latach 90. zakładał stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa Borussia, które działa m.in. na rzecz budowania dialogu i tolerancji między narodowościami. W skład rady ze strony polskiej weszli również: dr Violetta Julkowska, dydaktyk z UAM w Poznaniu, Wojciech Kriegseisen, profesor UW, który zajmuje się historią wieków XVI – XVIII i jest redaktorem „Kwartalnika Historycznego”, mediewista Roman Czaja, profesor UMK w Toruniu, który należy do komisji podręcznikowej, oraz dr hab. Krzysztof Ruchniewicz z prezydium komisji, który został jednocześnie koordynatorem naukowym projektu i będzie kierował zespołem wyłonionych autorów.
Ruchniewicz pracuje na UWr. Zajmuje się historią Niemiec i stosunków polsko-niemieckich w XX w. Jest autorem podręczników, m.in. pierwszego podręcznika do integracji europejskiej, i współautorem materiałów pomocniczych do nauki historii „Zrozumieć historię – kształtować przyszłość”.