Przedszkole jest piękne. W reklamie

Telewizyjna kampania rządu. MEN zachęca rodziców, by posłali dzieci do przedszkoli. – To kpina – komentują ci, którzy nie mogą znaleźć miejsc w placówkach

Aktualizacja: 03.09.2008 15:19 Publikacja: 03.09.2008 04:13

Przedszkole jest piękne. W reklamie

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

W reklamie emitowanej w TVP widzimy czarno-biały poranek kilkuletniego chłopca. Malec ubiera się, je śniadanie i wychodzi z domu. Potem zaczyna serię niebezpiecznych zabaw: kaleczy się patykiem, nachyla nad otwartą studzienką kanalizacyjną i przystaje przy ulicy, którą pędzi samochód.

W końcu czarno-biały chłopiec pojawia się przed oknem kolorowego przedszkola. Patrzy przez szybę, jak inne dzieci układają klocki, rysują i... rusza dalej. „Też chodziłem do przedszkola. Daj dziecku szansę”– apeluje na końcu popularny aktor Cezary Żak.

Reklama jest częścią kampanii społecznej resortu edukacji. Minister Katarzyna Hall ogłosiła ten rok szkolny Rokiem Przedszkolaka. Chodzi o to, by jak najwięcej dzieci poszło do przedszkoli. Z danych MEN wynika, że wychowaniem przedszkolnym objętych jest 44 proc. dzieci w wieku trzy – sześć lat. Polska, według Eurostatu, jest na ostatnim miejscu w Europie pod względem liczby czterolatków w przedszkolach. We Włoszech, Francji, Hiszpanii, Belgii chodzi do nich 100 proc. dzieci, u nas zaledwie 36 proc.

Problem w tym, że rodzicom zamiast zachęty, bardziej potrzeba przedszkoli. Samo Ministerstwo Edukacji podaje, że w 539 na 2478 gmin nie ma placówek dla najmłodszych dzieci. Tak jest np. w Prażmowie (Mazowieckie).

Wójt Sylwester Puchała mówi, że jeśli rodzice zażądają miejsc w przedszkolach, odeśle ich do placówek niepublicznych. A te, mimo że gmina do nich dopłaca, są dla rodziców droższe od publicznych. – Jednak w nich też nie starczy miejsc – przyznaje wójt.

W dużych miastach kłopoty ze znalezieniem miejsca w przedszkolach to norma. W Krakowie brakuje miejsc dla 400 – 500 maluchów. – Z tego powodu moje dziecko przez okno prywatnego przedszkola ogląda to publiczne – mówi Aneta Radłowska-Działo z Krakowa.

– Reklama MEN to kpina z rodziców – dodaje Monika Okrasa z Warszawy, która też miała problem z zapisaniem dziecka do placówki. – Urzędnicy zawsze mówią, że wszystko jest super. Tylko rzeczywistość jest inna.

MEN tłumaczy, że celem kampanii jest także zachęcenie rodziców i gmin do tworzenia tzw. małych przedszkoli. Mogą być urządzone np. w remizach i oferować zajęcia choćby kilka dni w tygodniu po trzy godziny. Resort już rozesłał do gmin i kuratoriów broszurę, jak tworzyć takie placówki.

Monika Ebert, prezes Stowarzyszenia Rodziców Tu, ocenia jednak, że spot ministerstwa raczej nie przekona rodziców mieszkających na wsiach, czyli tam, gdzie przedszkoli brakuje najbardziej. – Pokazane jest dziecko w mieście. Migawki z przedszkola nie oddają tego, czym jest edukacja przedszkolna. Spot jest smutny. Pokazane w nim miejsce kojarzy się ze świetlicą. Nie pokazuje, jak wielką radością i przygodą może być dla dziecka przedszkole.

Ministerstwo informuje, że TVP emituje reklamę bezpłatnie. Spot pojawi się także w kinach.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

W reklamie emitowanej w TVP widzimy czarno-biały poranek kilkuletniego chłopca. Malec ubiera się, je śniadanie i wychodzi z domu. Potem zaczyna serię niebezpiecznych zabaw: kaleczy się patykiem, nachyla nad otwartą studzienką kanalizacyjną i przystaje przy ulicy, którą pędzi samochód.

W końcu czarno-biały chłopiec pojawia się przed oknem kolorowego przedszkola. Patrzy przez szybę, jak inne dzieci układają klocki, rysują i... rusza dalej. „Też chodziłem do przedszkola. Daj dziecku szansę”– apeluje na końcu popularny aktor Cezary Żak.

Pozostało 82% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?