Najważniejsze: wybrać tak, by studiować z pasją i potem wykonywać wymarzony zawód

Z utalentowanego humanisty nie zrobimy dobrego inżyniera. Kandydaci powinni wybierać studia, które odpowiadają ich możliwościom. Rozmowa z prof. Barbarą Kudrycką - ministrem nauki i szkolnictwa wyższego

Aktualizacja: 10.07.2009 15:25 Publikacja: 12.05.2009 13:00

Minister Barbara Kudrycka

Minister Barbara Kudrycka

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

[b]W Rankingu Szkół Wyższych od lat rywalizują ze sobą o pierwsze miejsce Uniwersytet Jagielloński i Uniwersytet Warszawski. Która z tych uczelni w pani ocenie jest lepsza?[/b]

[b]Prof. Barbara Kudrycka:[/b] Obie uczelnie są wyjątkowo silne. To dwa sztandarowe polskie uniwersytety, o uznanej pozycji i ogromnym potencjale naukowym, co zresztą potwierdza co roku Ranking Szkół Wyższych. Jakość tych uczelni podkreśla również ich obecność na liście szanghajskiej (ranking szkół wyższych na świecie, który przygotowuje Szanghajski Uniwersytet Jiaotong – red.) oraz w rankingu uczelni, jaki sporządza „The Times”.

[b]Ranking Szkół Wyższych wyłonił najlepsze uczelnie. Czy kandydaci powinni brać go pod uwagę przy wyborze kierunków studiów? Czym jeszcze powinni się kierować?[/b]

Własnymi aspiracjami, talentami i możliwościami. Najistotniejsze jest, by wybrać taki kierunek, aby móc studiować z pasją i po ukończeniu studiów wykonywać wymarzony zawód. Natomiast żeby znaleźć właściwą szkołę wyższą, to warto oczywiście zajrzeć do rankingów, ale trzeba też szukać informacji o uczelni w innych źródłach. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na kadrę akademicką, na efekty prowadzonych badań, na zakres współpracy międzynarodowej, a także odsetek studentów cudzoziemców. Ważne jest również, by sprawdzić na stronach naszego ministerstwa, czy uczelnia posiada uprawnienia do prowadzenia danego kierunku studiów. Czasami zdarza się, że te uprawnienia są zawieszone lub cofnięte, a uczelnia nadal prowadzi nabór.

[b]Radzi pani, by kierować się swoimi zdolnościami przy wyborze studiów, ale czy nie trzeba pod uwagę brać tego, na jakich absolwentów będzie zapotrzebowanie na rynku pracy? [/b]

Na pewno z utalentowanego humanisty nie zrobimy dobrego inżyniera. Natomiast prawdą jest, że z badań zamówionych przez Ministerstwo Nauki wynika, że największe zapotrzebowanie w najbliższych latach będzie na absolwentów kierunków technicznych. Rząd uruchomił więc specjalny program zachęcający do studiowania na nich poprzez m.in. fundowanie najlepszym studentom wysokich stypendiów. W obecnej edycji programu poszerzyliśmy listę takich kierunków i są to: automatyka, robotyka, biotechnologia, budownictwo, chemia, energetyka, fizyka, informatyka, inżynieria materiałowa i inżynieria środowiska, matematyka, mechatronika, budowa maszyn, ochrona środowiska oraz wzornictwo. Z naszych danych wynika bowiem, że wciąż najchętniej kandydaci wybierają zarządzanie, pedagogikę, prawo i ekonomię. Cieszy mnie, że w stosunku do ubiegłego roku na piąte miejsce z jedenastego pod względem atrakcyjności kierunków awansowało budownictwo.

[b]Rząd promuje kierunki techniczne, czy będą też jakieś propozycje dla studentów kierunków społecznych i humanistycznych?[/b]

Dla wszystkich najlepszych studentów dostępne są stypendia naukowe i stypendia ministra. W przyszłości będą to, według naszych założeń, nagrody rektora i ministra. Myślimy też o specjalnym cyklicznym konkursie zatytułowanym „Diamentowy grant” na prowadzenie badań dla wybitnych studentów. Zależy nam na wyławianiu takich naukowych diamentów, także w naukach społeczno-humanistycznych.

[b]Jakie są ostateczne decyzje w sprawie wprowadzania odpłatności za studiowanie na kilku kierunkach?[/b]

Ostateczne rozwiązania będą jeszcze dyskutowane i szeroko konsultowane ze środowiskiem, w tym także ze studentami. Nasza koncepcja jest taka, aby rektor zezwalał nie więcej niż dziesięciu procentom najlepszych studentów danego roku na kształcenie się bezpłatnie na dwóch kierunkach. Będzie to wówczas gwarancja realizacji studiów z najwyższą rzetelnością.

Z danych zebranych na uczelniach wynika, że właściwie wszystkie szkoły wyższe obecnie mają ok. 10 procent studentów kształcących się bezpłatnie na więcej niż jednym kierunku. Nie zmienimy więc zasadniczo struktury studiowania. Natomiast chcemy wprowadzić zasadę, że na dwóch kierunkach kształcą się najlepsi. Słabsi będą mogli studiować odpłatnie. Liczymy także na rozwój oferty studiów międzykierunkowych. Najwcześniej te zmiany wejdą w życie w roku akademickim 2010/2011.

[b]Eksperci prognozują, że niż demograficzny spowoduje upadek wielu uczelni niepublicznych. Czy przewiduje pani ustawowe zabezpieczenia praw studentów?[/b]

Mimo że obecne prawo reguluje sprawy likwidacji uczelni, chcemy, by uczelnie zamiast przechodzić w stan likwidacji, mogły decydować się na przekształcenia poprzez łączenie z innymi. W ten sposób z kilku uczelni może powstać jedna silna, z mocną kadrą, od której przede wszystkim zależy rozwój uczelni, w tym także uzyskiwanie uprawnień do otwierania nowych kierunków. Dodatkowo przewidujemy zapisy lepiej chroniące studentów likwidowanych uczelni. Chcemy, by uczelnie zapewniały archiwizację dokumentów studentów w archiwach państwowych, co zagwarantuje właściwą ciągłość kształcenia.

[b]Czy uczelnie publiczne też będą musiały walczyć o przetrwanie? [/b]

Z naszych danych wynika, że na bezpłatne studia stacjonarne kandydatów nie zabraknie. Problem będzie z naborem na płatne studia niestacjonarne, bo liczba tych studentów już teraz się zmniejsza. Z prognoz demograficznych wynika, że w 2015 roku studia rozpocznie jedynie taka liczba maturzystów, która obecnie rozpoczyna studia na uczelniach publicznych.

[b]W Rankingu Szkół Wyższych od lat rywalizują ze sobą o pierwsze miejsce Uniwersytet Jagielloński i Uniwersytet Warszawski. Która z tych uczelni w pani ocenie jest lepsza?[/b]

[b]Prof. Barbara Kudrycka:[/b] Obie uczelnie są wyjątkowo silne. To dwa sztandarowe polskie uniwersytety, o uznanej pozycji i ogromnym potencjale naukowym, co zresztą potwierdza co roku Ranking Szkół Wyższych. Jakość tych uczelni podkreśla również ich obecność na liście szanghajskiej (ranking szkół wyższych na świecie, który przygotowuje Szanghajski Uniwersytet Jiaotong – red.) oraz w rankingu uczelni, jaki sporządza „The Times”.

Pozostało 89% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?