Uczniowie rozumieją co czytają, gorzej z matematyką

Polscy uczniowie w czołówce w czytaniu i interpretacji

Publikacja: 07.12.2010 20:11

Uczniowie rozumieją co czytają, gorzej z matematyką

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Jak 15-letni uczniowie radzą sobie z rozwiązywaniem zadań i problemów matematycznych oraz czytaniem i interpretacją tekstów – to m.in. sprawdza Program Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA). Jest prowadzony od 2000 r., co trzy lata.

W ostatnim badaniu przeprowadzonym w ubiegłym roku wśród 475 tys. uczniów z 65 najbardziej rozwiniętych krajów świata największy nacisk położono na czytanie. Wczoraj w Warszawie zaprezentowano wyniki.

[srodtytul]Liczą się umiejętności [/srodtytul]

Jak się okazało, w ciągu dziewięciu ostatnich lat Polsce udało się obniżyć liczbę uczniów osiągających najsłabsze wyniki w czytaniu (do 15 proc.) i naukach przyrodniczych (do 13,1 proc.). To jedne z najlepszych wyników w Europie. – Zaczynamy zbierać efekty reformy gimnazjalnej, która sprawdziła się w sensie dydaktycznym – komentuje dr Adam Kalbarczyk, dyrektor Prywatnego Gimnazjum i LO im. I.J. Paderewskiego w Lublinie. – Nauczyciele dostosowali się do nowej podstawy programowej. Nauczyli się więcej wymagać zarówno od siebie, jak i uczniów.

Badania pokazują, że 15-latkowie dobrze radzą sobie z wyszukiwaniem i powiązaniem ze sobą informacji oraz analizą utworu literackiego. Nie mają problemów z odczytywaniem wykresów i tabel. – Położenie większego nacisku na umiejętności uczniów sprawiło, że może mają mniejszą wiedzę, ale lepiej potrafią ją wykorzystać – uważa dr Elżbieta Marek z Instytutu Nauk Pedagogicznych w Piotrkowie Trybunalskim.

– Nasza młodzież zaczyna być kształcona na podobnych zasadach, jak rówieśnicy z zagranicy, a to sprawia, że mają wiedzę i umiejętności, by podobne testy rozwiązywać – przyznaje Andrzej Karaś, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Poznaniu.

[srodtytul]Żadnych wypracowań [/srodtytul]

Jak to oceniają sami uczniowie? Jakub Wójcikowski, gimnazjalista z Lublina, jest bardziej sceptyczny: – Te rzekome umiejętności tak naprawdę sprowadzają się do umiejętnego wypełniania testów, które są podstawą sprawdzianów i egzaminów gimnazjalnych.

Również była minister edukacji Krystyna Łybacka ostrzega: – Testy mogą spowodować pewien schematyzm. Dlatego należy kłaść nacisk na samodzielne myślenie uczniów. O zagrożeniu nauką "pod testy" wspomina też prof. Stefan Frydrychowicz, psycholog z UAM w Poznaniu. – Są szkoły, gdzie ukierunkowanie na test jest tak silne, że nie pisze się tam żadnych wypracowań – mówi prof. Frydrychowicz, którego jednak cieszą osiągnięcia polskich uczniów.

Wyniki badania dziwią Karola Wiercińskiego, polonistę w jednym z poznańskich gimnazjów. – Sporo 15-latków wciąż czyta bardzo kiepsko. Dukają, nie znają znaczenia niektórych wyrazów – podkreśla nauczyciel. I zauważa, że uczą się rozwiązywania testów, gdzie mają odpowiedzi do wyboru. – Kiedy jednak przychodzi do rozwiązania konkretnego problemu, gdy trzeba się wykazać kreatywnością, bywa już gorzej.

Kłopoty sprawiają za to rodzimym 15-latkom teksty popularnonaukowe, które – jak zauważają koordynatorzy badania – zbyt rzadko wykorzystywane są na lekcjach. Nie najlepiej jest też z zadaniami matematycznymi: nie radzi sobie z nimi co piąty polski uczeń. I tak jest od poprzedniego badania z 2006 r.

Jak 15-letni uczniowie radzą sobie z rozwiązywaniem zadań i problemów matematycznych oraz czytaniem i interpretacją tekstów – to m.in. sprawdza Program Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA). Jest prowadzony od 2000 r., co trzy lata.

W ostatnim badaniu przeprowadzonym w ubiegłym roku wśród 475 tys. uczniów z 65 najbardziej rozwiniętych krajów świata największy nacisk położono na czytanie. Wczoraj w Warszawie zaprezentowano wyniki.

Pozostało 86% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?