Jak związać szkolnictwo wyższe z regionami

Kancelaria Prezydenta włącza się do dyskusji o tym, jak wykorzystać potencjał akademicki uczelni do rozwoju regionalnego

Publikacja: 01.03.2013 00:37

Wczoraj na ten temat dyskutowali eksperci zaproszeni przez prezydencki think tank – Laboratorium Idei i ministra Olgierda Dziekońskiego.

Debatę rozpoczęła wiceminister nauki prof. Daria Lipińska-Nałęcz. Jak przekonywała, najważniejszym zadaniem jest wykorzystywanie przez naukę środków unijnych. Nowa perspektywa budżetowa 2014–2020 zakłada wyższe finansowanie sektora szkolnictwa wyższego, które ma się przełożyć na rozwój regionalny.

Minister zachęcała również do większej koordynacji prac poszczególnych instytucji, by nie dochodziło do sytuacji, w których w „przy jednej ulicy działa wiele wyspecjalizowanych laboratoriów biochemicznych".

Prof. Włodzimierz Kiernożycki, rektor Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, opisywał, jak jego uczelnia odpowiada na zapotrzebowanie regionu i stawia na obszary biogospodarki oraz gospodarki morskiej.

O tym, że kierunki zamawiane to nie nowość, mówił prof. Wojciech Nowak, rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego. – Na mojej uczelni, gdy powstawała kilkaset lat temu, były trzy kierunki. Prawo, medycyna i sztuki wyzwolone. Pierwsze dwa to były właśnie kierunki zamawiane – żartował.

Dodawał również, że ośrodki akademickie powinny współpracować z władzami regionów po to, by móc odpowiadać na kierunki ich rozwoju.

Wczoraj na ten temat dyskutowali eksperci zaproszeni przez prezydencki think tank – Laboratorium Idei i ministra Olgierda Dziekońskiego.

Debatę rozpoczęła wiceminister nauki prof. Daria Lipińska-Nałęcz. Jak przekonywała, najważniejszym zadaniem jest wykorzystywanie przez naukę środków unijnych. Nowa perspektywa budżetowa 2014–2020 zakłada wyższe finansowanie sektora szkolnictwa wyższego, które ma się przełożyć na rozwój regionalny.

Edukacja
Próba przekupstwa i erotyczne SMS-y. Afera wokół rektora Mirosława Minkiny
Edukacja
Nauczyciele dostaną podwyżki przed wyborami. Czy to celowe działanie MEN?
Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?