Instytut Badań Edukacyjnych w opublikowanym wczoraj sprostowaniu przekonuje, że wyniki badania pilotażowego, które przeprowadziło Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, nie potwierdzają wyników badania CBOS dotyczącego zadowolenia rodziców sześciolatków z decyzji o wcześniejszym rozpoczęciu nauki przez ich dzieci. Problem polega na tym, że IBE źle zinterpretowało tekst, do którego kieruje swoje uwagi. Nie porównywaliśmy w nim stopnia zadowolenia rodziców, ale zapał, z jakim sześciolatki uczęszczają na szkolne zajęcia. Z badań CBOS z 2011 r. (upublicznionych po pytaniach i  tekstach „Rz"  dopiero w połowie 2013 r.) wynika, że sześciolatki trzy razy częściej niż dzieci o rok starsze tracą entuzjazm do nauki. Ten odsetek wynosi odpowiednio ok. 25 i ok. 8 proc. W pilotażu Pedagogium – wskazującym, że co drugi rodzic, który posłał sześciolatka, nie zrobiłby tego ponownie – czytamy, że co trzecie dziecko ma problemy adaptacyjne, a co siódme przeżywa lęk w związku z koniecznością wyjścia do szkoły.