-  Program edukacji seksualnej powinien kształtować postawy asertywne u młodzieży, uczyć odróżniać przemoc seksualną od zalotów, wyjaśniać kwestie związane z mobbingiem, molestowaniem seksualnym oraz gwałtem – uważa Sławomir Broniarz, prezes ZNP. Podkreśla, że Związek jest przekonany, że oparta na nowoczesnych standardach edukacja seksualna jest niezwykle ważna dla ochrony przed wykorzystaniem i przemocą seksualną.

- Uczniowie powinni mieć dostęp nie tylko do wiedzy na temat edukacji seksualnej zgodnej z aktualnym stanem wiedzy, ale szkoła powinna wyposażyć ich także w umiejętności asertywnego zachowania, budowania szacunku dla siebie i innych oraz budowania zdrowych relacji między ludźmi – podkreśla Broniarz. Dodaje,  że szkoła powinna być miejscem, w którym uczniowie będą się uczyć, jak bronić się przed niewłaściwymi zachowaniami dorosłych w świecie realnym i wirtualnym, jak bronić własnej nietykalności, jak ustrzec się przed złym dotykiem i cyberprzemocą.

Broniarz zauważa, że ZNP jest sygnatariuszem „Porozumienia na rzecz upowszechniania edukacji seksualnej dzieci i młodzieży", które od 2009 roku przekonuje, że: należy wprowadzić do szkół  powszechną, rzetelną, neutralną światopoglądowo i dostosowaną do wieku dziecka edukację seksualną, a w programach z edukacji seksualnej uwzględnić promowanie postaw asertywnych oraz relacji partnerskich, a także profilaktykę przemocy seksualnej i przedwczesnej inicjacji seksualnej.

W porozumieniu ujęto też, że do szkoleń i zajęć z zakresu edukacji seksualnej należy włączyć informacje o napastowaniu seksualnym, mobbingu i gwałcie, a także należy zadbać o to, by wszelkie programy edukacji seksualnej dopuszczone do realizacji w szkołach publicznych były zgodne z pluralistycznym modelem nauczania io przeszkolić większą liczbę specjalistów przygotowanych do prowadzenia zajęć z edukacji seksualnej.