Prawo oświatowe niekonstytucyjne

Eksperci projekt krytykują, a opozycja zapowiada, że nowelizację ustawy o systemie oświaty skieruje do Trybunału Konstytucyjnego.

Aktualizacja: 13.01.2015 06:20 Publikacja: 13.01.2015 00:00

Prawo oświatowe niekonstytucyjne

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Chodzi o zmiany, które wprowadziło Ministerstwo Edukacji, wykonując wyrok Trybunału Konstytucyjnego z września 2013 r. Trybunał uznał, że kwestie dotyczące systemu oceniania i egzaminowania uczniów powinny być regulowane ustawą, a nie rozporządzeniem.

Przy okazji resort postanowił zmienić wiele innych przepisów. W efekcie powstał kilkusetstronicowy  dokument, bo urzędnicy MEN do treści ustawy przenosili całe rozporządzenia.

We wtorek nowelizacją zajmie się sejmowa Komisja Edukacji. Były wiceminister w MEN, a obecnie poseł Prawa i Sprawiedliwości Sławomir Kłosowski przekonuje, że nowelizacja powinna być rozdzielona na dwie części, tę związaną z wyrokiem Trybunału i drugą, która dotyczy pozostałych zmian. Zapowiada, że będzie wnosił o taki podział prac.

– Jeżeli koalicja przegłosuje nowelizację w obecnej formule, wniesiemy wniosek do TK, by sprawdził, czy nie łamie ona konstytucyjnej zasady dotyczącej poprawnej legislacji – mówi „Rzeczpospolitej" Kłosowski.

W podobnym tonie wypowiada się poseł Sojuszu Lewicy Demokratycznej Artur Ostrowski. – Mamy do czynienia z potworem legislacyjnym, który skoro jest niezrozumiały dla prawników, tym bardziej będzie nieczytelny dla tych, którzy z tej ustawy korzystają na co dzień, czyli dyrektorów szkół i gmin – przekonuje Ostrowski.

Jego słowa potwierdzają eksperci. Marek Jamrogowicz, pierwszy zastępca prokuratora generalnego, w swojej opinii pisze, że projekt budzi wątpliwości co do poprawności konstytucyjnej: „Lektura projektowanych rozwiązań skłania do wniosku, że proponowane przepisy często nie odpowiadają minimalnej zrozumiałości i precyzji językowej, nie zawierają jednoznacznych merytorycznych rozwiązań".

Dr Jolanta Waszczuk-Napiórkowska oraz Joanna M. Karolczak, ekspertki w dziedzinie legislacji w Biurze Analiz Sejmowych, piszą zaś, że stopień szczegółowości oraz uregulowanie niektórych zagadnień na poziomie ustawy przyczyniają się do tego, że jest ona w znacznym stopniu nieczytelna: „Ustawa, która już w obowiązującym stanie prawnym jest trudna do zrozumienia dla prawników, będzie kompletnie niezrozumiała dla osób pracujących w oświacie, w szczególności dyrektorów i nauczycieli placówek szkolnych".

Na zawiłość przepisów już na etapie  prac rządu nad projektem zwracało uwagę Rządowe Centrum Legislacji.

Ministerstwo Edukacji problemu nie dostrzega.

„MEN nie podziela opinii, że projekt ustawy o systemie oświaty jest zawiły, a przez to mógłby być uznany za niezgodny z konstytucją. Mimo że jest obszerny, został przygotowany zgodnie z zasadami poprawnej legislacji, a jego przepisy zostały sformułowane w sposób precyzyjny, językowo poprawny i spójny" – napisała nam Justyna Sadlak z biura prasowego resortu.

Czasu na poprawę przepisów jest coraz mniej. Muszą one wejść w życie do 9 kwietnia, bo wtedy zgodnie z orzeczeniem TK moc stracą stare regulacje. Gdyby tak się nie stało, nie byłoby podstawy prawnej do przeprowadzenia egzaminów zewnętrznych, czyli np. matury.

Chodzi o zmiany, które wprowadziło Ministerstwo Edukacji, wykonując wyrok Trybunału Konstytucyjnego z września 2013 r. Trybunał uznał, że kwestie dotyczące systemu oceniania i egzaminowania uczniów powinny być regulowane ustawą, a nie rozporządzeniem.

Przy okazji resort postanowił zmienić wiele innych przepisów. W efekcie powstał kilkusetstronicowy  dokument, bo urzędnicy MEN do treści ustawy przenosili całe rozporządzenia.

Pozostało 86% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?