Rodzice adopcyjni protestuja przeciwko "niby mamie" w podręczniku

W elementarzu dla klas pierwszych znalazła się czytanka, w której pojawiają się określenia "niby mama" i "niby tata" opisujące rodziców adopcyjnych

Aktualizacja: 03.07.2015 19:49 Publikacja: 03.07.2015 19:23

Rodzice adopcyjni protestuja przeciwko "niby mamie" w podręczniku

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Czytanka "Porter mamy" pojawiła się w nowym elementarzu dla uczniów klas pierwszych. Bohater opowieści nie wie, kogo narysować z okazji Dnia Matki. Na podstawie tekstu można wywnioskować, że dziecko jest wychowywane w rodzinie adopcyjnej lub rodzinnym domu dziecka. W tekście pojawiło się stwierdzenie, że bohater ma "niby mamę" i "niby tatę".

Elementarz pojawił się w szkołach na początku roku szkolnego, jednak wątpliwości co do jego zawartości pojawiły się dopiero teraz. Największy sprzeciw zgłaszają w tej sprawie rodziny adopcyjne.

- Takie sformułowania są absolutnie oburzające. Czytanki są przeznaczone m.in. dla naszych dzieci oraz ich kolegów, którzy będą wiedzieli, że są adoptowani - powiedziała TVP Info matka adopcyjna Katarzyna Krupa.

Na temat czytanki wypowiedział się językoznawca prof. Jerzy Bralczyk. Jego zdaniem osoba "niby wesoła", nie jest tak naprawdę wesoła. Słysząc "niby mama" lub "niby tata" możemy odebrać, że taka osoba próbuje kimś być, ale nie do końca jej się to udaje.

W obronie tekstu stanęło Ministerstwo Edukacji. – Czytanka jest edukacyjna. Ma pokazać uczniom pierwszych klas szkół podstawowych z jakimi problemami mogą stykać się ich koledzy w klasie – tłumaczy rzeczniczka MEN Joanna Dębek.

Ministerstwo podkreśla, że tekst przed pojawieniem się w czytance był konsultowany ze specjalistami.

Edukacja
Nauczyciele dostaną podwyżki przed wyborami. Czy to celowe działanie MEN?
Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?