Skutki pandemii i ubóstwa
Według danych opublikowanych w raporcie, w Wielkiej Brytanii co roku ponad 100 tysięcy dzieci w wieku pięciu lat nie potrafi czytać, ani pisać na standardowym poziomie. Analizy wykazują, że aż 40% dzieci mających problemy z czytaniem i pisaniem zamieszkuje tereny dotknięte ubóstwem. Autorzy publikacji potwierdzają, że „chociaż praktycznie wszyscy rodzice i opiekunowie chcą jak najlepiej dla swoich dzieci i starają się to zapewnić, rodziny o niższych dochodach napotykają większe bariery w wspieraniu rozwoju swoich dzieci” umiejętności. I nie chodzi tylko o kłopoty finansowe, ale też brak wiary rodziców w swoje umiejętności czytania i pisania, ograniczone zasoby finansowe ograniczające dostępność książek oraz zachowania antyspołeczne osób z otoczenia. Do rosnącego kryzysu przyczyniła się także pandemia, podczas której zamknięto wiele placówek dla dzieci w wieku przedszkolnym, a rodzice musieli zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z pogodzeniem pracy z wychowaniem oraz wspieraniem nauki swoich dzieci w domu oraz problemami finansowymi.
„Wiemy, że doświadczanie ubóstwa ma ogromny wpływ na wczesną komunikację, umiejętności językowe i umiejętności czytania i pisania u dzieci, a także że będzie to miało konsekwencje dla ich uczenia się, pewności siebie, dobrego samopoczucia i zdolności do rozwoju przez resztę życia” — powiedział dyrektor generalny NLT Jonathan Douglas, komentując wyniki raportu.
Czytaj więcej
Brytyjska uczelnia David Game College wdraża innowacyjny program. Jej uczniów do egzaminu, otwier...
Skutki dla gospodarki
PBE dokładnie wyliczyło długoterminowy koszt niewystarczających umiejętności czytania i pisania. To średnio 7800 funtów na dziecko. Obejmuje to stratę 5300 funtów w potencjalnych zarobkach w ciągu całego życia, a także 2500 funtów na dodatkową edukację, korepetycje, i wydatki socjalne. Brak wsparcia dla wczesnego rozwoju języka i komunikacji prowadzi do „kryzysu umiejętności czytania i pisania”, który może kosztować gospodarkę nawet 830 milionów funtów na każdy kolejny rok szkolny.
Konieczne jest więc odpowiednie i pilne wsparcie we wczesnym rozwoju języka i komunikacji dla najbardziej narażonych na analfabetyzm.