– Pandemia Covid-19 uwydatniła potrzebę wyposażenia studentów w żelazny zestaw kompetencji przyszłości: tym zestawem jest połączenie kompetencji miękkich z umiejętnościami cyfrowymi. Tak wynika z badania „Niedopasowanie kompetencyjne w programach wsparcia studentów i doktorantów”, które przeprowadził zespół z Uniwersytetu Jagiellońskiego na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Badacze sprawdzali, czy wsparcie we wzmacnianiu kompetencji studentów, oferowane uczelniom dzięki środkom z funduszy europejskich w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), faktycznie przyczynia się do zmniejszenia luk pomiędzy ofertą edukacyjną uczelni a potrzebami rynku pracy. Sprawdzano to poprzez analizę losów zawodowych dwóch 400-osobowych grup absolwentów, którzy podczas studiów uczestniczyli w programach rozwoju kompetencji (PRK), a także w modułach kompetencyjnych w ramach zintegrowanych programów uczelni, które były kontynuacją projektów PRK.
Ich losy zawodowe analizowano z perspektywy krótszego i dłuższego – kilkuletniego stażu na rynku pracy. Okazało się, że aż 84 proc. uczestników ZPU dostrzega pozytywny wpływ programu na późniejszą pozycję na rynku pracy.
Analiza i badanie przeprowadzone przez ekspertów z UJ wykazały, że podczas studiów warto wzmacniać przede wszystkim dwie grupy kompetencji; te, które warunkują dobrą sytuację zawodową absolwenta, poprawiając jego szanse na rynku pracy bezpośrednio po wejściu na ten rynek, a także te, których brak najbardziej doskwiera pracodawcom.