Żelazny zestaw kompetencji potrzebnych w pracy

Absolwentom uczelni brakuje najbardziej umiejętności związanych z logicznym myśleniem, podejmowaniem wyzwań, samodzielnością, komunikatywnością i kreatywnością.

Publikacja: 10.04.2022 21:00

Żelazny zestaw kompetencji potrzebnych w pracy

Foto: Adobe Stock

– Pandemia Covid-19 uwydatniła potrzebę wyposażenia studentów w żelazny zestaw kompetencji przyszłości: tym zestawem jest połączenie kompetencji miękkich z umiejętnościami cyfrowymi. Tak wynika z badania „Niedopasowanie kompetencyjne w programach wsparcia studentów i doktorantów”, które przeprowadził zespół z Uniwersytetu Jagiellońskiego na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Badacze sprawdzali, czy wsparcie we wzmacnianiu kompetencji studentów, oferowane uczelniom dzięki środkom z funduszy europejskich w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), faktycznie przyczynia się do zmniejszenia luk pomiędzy ofertą edukacyjną uczelni a potrzebami rynku pracy. Sprawdzano to poprzez analizę losów zawodowych dwóch 400-osobowych grup absolwentów, którzy podczas studiów uczestniczyli w programach rozwoju kompetencji (PRK), a także w modułach kompetencyjnych w ramach zintegrowanych programów uczelni, które były kontynuacją projektów PRK.

Ich losy zawodowe analizowano z perspektywy krótszego i dłuższego – kilkuletniego stażu na rynku pracy. Okazało się, że aż 84 proc. uczestników ZPU dostrzega pozytywny wpływ programu na późniejszą pozycję na rynku pracy.

Analiza i badanie przeprowadzone przez ekspertów z UJ wykazały, że podczas studiów warto wzmacniać przede wszystkim dwie grupy kompetencji; te, które warunkują dobrą sytuację zawodową absolwenta, poprawiając jego szanse na rynku pracy bezpośrednio po wejściu na ten rynek, a także te, których brak najbardziej doskwiera pracodawcom.

Jak wyjaśnia dr Magdalena Jelonek, kierownik badania i ekspertka z Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, do pierwszej grupy należą kompetencje zawodowe – w tym zwłaszcza te, które są potwierdzone certyfikatami zawodowymi – kompetencje językowe (czyli komunikacja w języku obcym), a także kompetencje cyfrowe. Te ostatnie są rozumiane szeroko jako wykorzystanie środowiska cyfrowego do wykonywania zadań zawodowych (w tym również bezpieczeństwo w sieci).

Z kolei w drugiej grupie znajdują się głównie kompetencje ogólne i społeczne, w tym logiczne myślenie, samodzielność (wraz z samoorganizacją pracy), komunikatywność, podejmowanie wyzwań, zaangażowanie, kreatywność czy dbałość o równowagę między pracą a życiem prywatnym (work-life balance.) Okazało się, że to właśnie tych umiejętności najbardziej brakuje absolwentom, którzy aplikują na stanowiska w firmach badanych pracodawców.

Badacze z UJ wskazują tu na istotne wyzwanie; kompetencji ogólnych i społecznych, które są tak ważnie dla dobrego funkcjonowania zawodowego pracownika, nie da się szybko wykształcić. Dlatego też ważna jest logika ich wsparcia. Zdaniem Magdaleny Jelonek w tym przypadku warto rozpocząć inwestycje w rozwój kompetencji jak najwcześniej – najlepiej już od drugiego semestru studiów – z silnym ukierunkowaniem na kształtowanie kompetencji ogólnych i społecznych w pierwszych latach studiów.

Z kolei w ostatnim semestrze warto postawić na udział w szkoleniach typowo zawodowych i przygotowujących do wejścia na rynek pracy.

Absolwenci uczestniczący w projektach ZPU przyznali w badaniu, że uzyskane w trakcie programu certyfikaty zawodowe stanowiły potencjalną przewagę konkurencyjną na rynku pracy w trudnym 2020 roku, gdy wybuch pandemii zamroził decyzje rekrutacyjne w wielu firmach.

Jak zwracają uwagę autorzy badania, już przed pandemią dużo mówiło się o pożądanej u absolwentów kombinacji kompetencji miękkich z kompetencjami cyfrowymi. Wywołany przez Covid-19 globalny kryzys zdrowotny, który przyspieszył procesy automatyzacji i cyfryzacji w gospodarce, jeszcze silniej uwypuklił potrzebę kształcenia tego zestawu umiejętności już podczas studiów. Wiele też wskazuje, że udział pracy zdalnej wzrośnie już na stałe, co będzie wymagać od pracowników dobrze rozwiniętych kompetencji z obszaru IT, ale też samoorganizacji pracy i work-life balance.

– Pandemia Covid-19 uwydatniła potrzebę wyposażenia studentów w żelazny zestaw kompetencji przyszłości: tym zestawem jest połączenie kompetencji miękkich z umiejętnościami cyfrowymi. Tak wynika z badania „Niedopasowanie kompetencyjne w programach wsparcia studentów i doktorantów”, które przeprowadził zespół z Uniwersytetu Jagiellońskiego na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Badacze sprawdzali, czy wsparcie we wzmacnianiu kompetencji studentów, oferowane uczelniom dzięki środkom z funduszy europejskich w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), faktycznie przyczynia się do zmniejszenia luk pomiędzy ofertą edukacyjną uczelni a potrzebami rynku pracy. Sprawdzano to poprzez analizę losów zawodowych dwóch 400-osobowych grup absolwentów, którzy podczas studiów uczestniczyli w programach rozwoju kompetencji (PRK), a także w modułach kompetencyjnych w ramach zintegrowanych programów uczelni, które były kontynuacją projektów PRK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Trendy
Jak Polacy czytają książki? Ranking: czytelnictwo nad Wisłą ma się coraz lepiej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Trendy
Wybrano Młodzieżowe słowo roku 2023. Co znaczy „rel”?
Trendy
Szwecja wraca do papierowych podręczników. Małe dzieci będą uczyć się z książek
Trendy
Młodzieżowe Słowo Roku: znamy finałową dwudziestkę
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Trendy
Wrocław: na religię chodzi ok. 15 proc. uczniów szkół średnich