Jak tłumaczą pracownicy Izby Administracji Skarbowej w Warszawie, jest to pilotażowa „innowacja pedagogiczna” dotycząca współpracy mazowieckiej Izby z tym liceum. Izba objęła klasę celno-skarbową patronatem i zobowiązała się do udzielania wsparcia organizacyjnego i merytorycznego z zakresu zagadnień celno-skarbowych.

Autorski program nauczania będzie prowadzony w ramach jednego przedmiotu o nazwie „Przysposobienie do służby celno-skarbowej”. Klasa będzie miała rozszerzenia z trzech przedmiotów tj. historii, wiedzy o społeczeństwie oraz języka angielskiego.

Skąd pomysł na taką klasę? – W telewizji pojawił się program o służbie celnej. Jak się okazało, cieszył się ogromną popularnością. Pomyślałam, że ta popularność może się przełożyć na zainteresowanie nauką zawodu – mówi Izabela Nowak-Piłka dyrektor LXXVI Liceum Ogólnokształcącym im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie. – Dla młodych ludzi to może być atrakcyjny kierunek, bo ciągle są przyjęcia do służby celnej, podobnie jak np. do policji. Na granicy ludzie są wciąż potrzebni – dodaje.

Władzom szkoły udało się porozumieć z Izbą Administracji Skarbowej, przygotowano program i od tego roku szkolnego klasa mogła rozpocząć pracę.

Co ciekawe, warszawskie liceum im. Piłsudskiego znane jest ze współpracy ze służbami mundurowymi. – Zanim postanowiliśmy tworzyć klasy „mundurowe”, mieliśmy po dwie klasy rocznie, obecnie mamy ich osiem – mówi dyrektor Nowak-Piłka. – Do klasy celnej przyjęliśmy 36 osób z bardzo dobrą punktacją – podkreśla.

Szkoła współpracuje z policją i wojskiem, ma też między innymi porozumienie z PLL LOT, w ramach którego kształci przyszłe stewardessy i stewardów. – Nasza młodzież już lata – mówi dyrektor Nowak-Piłka. – Osobiście spotkałam jedną z moich uczennic na pokładzie samolotu. To było bardzo miłe spotkanie.

Jak dodaje, wielu jej uczniów po skończeniu szkoły idzie do Wojskowej Akademii Technicznej czy do Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie. – Jak przystało na klasy mundurowe, część naszej młodzież wstąpiła również do Wojsk Obrony Terytorialnej – mówi dyrektor Nowak-Piłka. – Okazało się, że są tak dobrze przygotowani, że niemal natychmiast zostali instruktorami.

Czytaj więcej

Warszawski ratusz szkoli nauczycieli HiT. Zajęcia są bezpłatne