Profesjonaliści od turystyki

Na mistrzostwa Euro 2012 ma przyjechać do Polski ponad pół miliona kibiców. Zostawią u nas miliard euro. Ale brakuje dla nich co najmniej 180 hoteli. Dlatego tylko sieć hotelowa Hilton chce wybudować w naszym kraju 11 nowych obiektów.

Publikacja: 29.01.2008 13:48

Na Euro 2012 w hotelach na Ukrainie już są zarezerwowane miejsca. Rezerwacji dokonano nawet w projektowanych obiektach. Tymczasem np. w Gdańsku jest tylko 17 hoteli. Przed Euro 2012 ma ich powstać 40. Podobne inwestycje zaplanowano w Sopocie i Gdyni. Liczba łóżek w hotelach, a także pensjonatach, kwaterach prywatnych, akademikach i na kempingach ma się zwiększyć kilkakrotnie. Krzysztof Milski, prezes zarządu Polskiej Izby Hotelarstwa, przyznaje, że w Polsce przeważają obecnie pojedyncze, małe hoteliki.

Na kibicach zarobią także restauracje i sklepy. Bo na każde euro przeznaczone na hotel przypada 1,5 euro wydane w mieście. Na zyski liczą biura turystyczne, które chcą uczestniczyć w obsłudze kibiców. Mistrzostwa to profity dla Polski w turystyce na następne lata.

Ryszard Bisztyga pracuje dla krakowskiego biura podróży Jordan. Skończył właśnie w Krakowskiej Szkole Wyższej im. A. Frycza-Modrzewskiego podyplomowe studia na kierunku nowoczesne technologie i strategie w biznesie turystycznym i hotelarskim. – Dziewiętnaście lat temu ukończyłem ekonomikę turystyki w Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Poszedłem na studia podyplomowe, bo chciałem zaktualizować swoją wiedzę z tej branży.

Elżbieta Majchrowska z KSW im. A. Frycza-Modrzewskiego przekonuje, że studia podyplomowe na kierunku nowoczesne technologie i strategie w biznesie turystycznym i hotelarskim przygotowują do pracy w całej branży turystycznej.

– Oferta programowa skierowana jest szczególnie do średniego i wyższego kierownictwa na turystycznym rynku. Nowości w tym biznesie, wymagania klientów zmieniają warunki świadczenia usług turystycznych. W turystyce wymaga się teraz poszerzania i aktualizowania wiedzy o funkcjonowaniu współczesnej gospodarki turystycznej – mówi Majchrowska.

Na studia te najczęściej zapisują się osoby po zarządzaniu, marketingu, ekonomii, po ukończonych studiach magisterskich, licencjackich lub inżynierskich. Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie w soboty i niedziele. Koszt studiów to 4 tys. zł za dwa semestry.

Marek Nocoń, dyrektor marketingu Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej, przyznaje, że studia turystyka i rozwój regionalny są tak popularne, iż zapisują się na nie także osoby niepracujące w branży turystycznej. – Traktują je jako możliwość podniesienia kwalifikacji. Ponadto studia te wybierają pracownicy i właściciele biur podróży i hoteli.

– Podyplomowe studia turystyczne przygotowują do pracy na stanowiskach związanych z bezpośrednią obsługą klienta i na stanowiskach kierowniczych – dodaje Nocoń. Koszt za semestr wynosi 1,2 tys. zł plus opłata wpisowa 150 zł.

Ewa Budziszewska-Karwowska z Wydziału Nauki o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego informuje, że są dwa kierunki turystyczne na jej uczelni: turystyka wyspecjalizowana oraz turystyka i edukacja regionalna. Te drugie kosztują 3450 zł, a ich celem jest przygotowanie do prowadzenia i organizowania wycieczek szkolnych, wykorzystywania lokalnego środowiska w edukacji oraz uzyskanie odpowiednich kwalifikacji do nauczania przedmiotów turystyka i edukacja regionalna.

Turystyka wyspecjalizowana kosztuje 1,5 tys. zł. Skierowana jest do osób bezpośrednio związanych z organizacją ruchu turystycznego.

Na Euro 2012 w hotelach na Ukrainie już są zarezerwowane miejsca. Rezerwacji dokonano nawet w projektowanych obiektach. Tymczasem np. w Gdańsku jest tylko 17 hoteli. Przed Euro 2012 ma ich powstać 40. Podobne inwestycje zaplanowano w Sopocie i Gdyni. Liczba łóżek w hotelach, a także pensjonatach, kwaterach prywatnych, akademikach i na kempingach ma się zwiększyć kilkakrotnie. Krzysztof Milski, prezes zarządu Polskiej Izby Hotelarstwa, przyznaje, że w Polsce przeważają obecnie pojedyncze, małe hoteliki.

Na kibicach zarobią także restauracje i sklepy. Bo na każde euro przeznaczone na hotel przypada 1,5 euro wydane w mieście. Na zyski liczą biura turystyczne, które chcą uczestniczyć w obsłudze kibiców. Mistrzostwa to profity dla Polski w turystyce na następne lata.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?