Życie studenckie też wiele mówi o uczelni

Prywatne szkoły wyższe mają nowatorskie podejście do kształcenia i szybciej reagują na zmiany na rynku pracy. Publiczne dają pewność, że nie zaprzestaną działalności, są też dobrze rozpoznawane przez pracodawców – mówi Ewa Wojtowicz z Centrum Pracy i Kariery SWPS

Publikacja: 13.05.2010 01:01

Życie studenckie też wiele mówi o uczelni

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

[b]Rz: Ranking „Rz” i „Perspektyw” wskazuje najlepsze uczelnie publiczne i niepubliczne. W ten sposób ma pomóc kandydatom na studia wybrać szkołę wyższą, w której chcą studiować wymarzony kierunek. Czy uczelnie prywatne, mimo że płaci się na nich czesne, są równie atrakcyjne dla kandydatów? [/b]

[b]dr Ewa Wojtowicz:[/b] Wiele prywatnych szkół ma uznaną markę na rynku edukacyjnym oraz wśród pracodawców zatrudniających absolwentów. Choć uczelnie państwowe cieszą się niezmiennym prestiżem i renomą, a kształcenie w nich jest bezpłatne, to szkoły prywatne, z sukcesami konkurują z najlepszymi uczelniami publicznymi. Przede wszystkim dlatego, że mogą pochwalić się nowatorskim podejściem do kształcenia i nieco szybciej reagują na zmiany na rynku pracy oraz zapotrzebowanie pracodawców.

Z drugiej strony maturzyści, którzy chcą podjąć naukę na uczelni państwowej, mogą mieć stuprocentową pewność, że nie zakończy ona swej działalności np. ze względu na niewłaściwe zarządzanie lub brak chętnych na studia. Wieloletnie istnienie szkół państwowych to także gwarancja tego, że uczelnia jest bardzo dobrze rozpoznawana przez pracodawców.

[b]Co jeszcze przemawia za wyborem uczelni publicznej?[/b]

Przewagę uczelni państwowych można dostrzec w rozbudowanej infrastrukturze. Domy studenckie i kampusy, jakie posiadają, wciąż jeszcze są niedoścignionym wzorcem dla uczelni prywatnych. Mimo że w ostatnich latach uczelnie prywatne także zaczęły dbać o rozwój zaplecza. Na korzyść uczelni państwowych przemawia też lepiej rozwinięta społeczność akademicka i co się z tym wiąże – życie studenckie. Absolwenci tych uczelni są także – po ich ukończeniu – bardziej do nich przywiązani. To, co jest więc od wielu już dekad standardem na uczelniach państwowych, wciąż jest przedmiotem troski uczelni prywatnych.

[b]Dlaczego przy wyborze uczelni warto też zwrócić uwagę na to, czy rozwinięte jest na niej życie studenckie?[/b]

Życie studenckie ma wiele aspektów, m.in.: towarzyski, kulturalny i edukacyjny. Uczestnicząc w nim, możemy nawiązywać wiele znajomości. To szczególnie ważne dla tych studentów, którzy wyjechali z rodzinnych stron, aby studiować na wymarzonej uczelni. Dzięki poznaniu nowych osób, nie będą czuli się samotni. Jednak okres studiów to także czas zabawy – zamiast siedzieć w pokoju, można wyjść do pubu, na spacer czy uczestniczyć w imprezie organizowanej w akademiku. Wspólne wypady do kina, teatru, na wystawę czy koncert to sposób na poznanie i uczestniczenie w życiu kulturalnym miasta. Poza tym koła naukowe czy samorządy studenckie organizują różnorodne wydarzenia np.: spotkania ze znanymi ludźmi, wystawy, projekcje filmów, a nawet szkolenia czy inne formy dokształcania. To okazja do rozwoju własnych zainteresowań, ale także do aktualizowania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności przydatnych na rynku pracy.

[b]A co może przekonać kandydata do uczelni prywatnej?[/b]

Wydaje się też, że uczelnie prywatne zwracają większą uwagę na aspekt praktyczny kształcenia, zatrudniając praktyków i profesjonalistów w danej dziedzinie, co z powodzeniem uzupełnia kształcenie akademickie. Studenci uczelni prywatnych to w dużej mierze osoby, które same zarabiają na swoje studia. Chcą więc mieć pewność, że to opłacalna inwestycja i wymagają od szkoły nauczania na wysokim poziomie. Szczególnie wtedy, gdy koszt studiów jest wysoki i mocno nadweyręża budżet studenta. W przyszłości ta decyzja może okazać się wartościowa i ułatwić efektywne funkcjonowanie na rynku pracy. Szkoły prywatne mogą też pozwolić sobie na lepszą organizację procesu kształcenia niż uczelnie państwowe. 

[b]Co to oznacza dla studenta?[/b]

Mniejsze kolejki do dziekanatów, więcej wyspecjalizowanych działów pomagających studentom w rozwiązywaniu problemów, pojawiających się w trakcie kształcenia.

Niewątpliwą zaletą uczelni niepaństwowych jest także dostęp do technologii zwiększających efektywność kształcenia, tj. bazy danych on-line, platformy e-learningowe czy multimedialne pomoce dydaktyczne. Pamiętać jednak należy, że większość uczelni prywatnych to szkoły o profilu humanistycznym, i społecznym i to te mogą z powodzeniem konkurować z uczelniami państwowymi o podobnym profilu. Gdy jednak spojrzymy na uczelnie techniczne, to państwowe szkoły mają zazwyczaj lepiej wyposażone laboratoria, zakłady i pracownie.

[b]Jak sprawdzić, czy uczelnia zarówno państwowa, jak i prywatna zwraca uwagę na to, by kształcenie było powiązane z potrzebami rynku pracy?[/b]

Można przejrzeć programy studiów – sprawdzić, jak wiele przedmiotów związanych jest z praktycznym kształceniem. Wiedza czysto teoretyczna to podstawa, jednak jej stosowanie w życiu zawodowym wymaga wielu ćwiczeń i rozwijania odpowiednich umiejętności. Warto też dowiedzieć się, czy uczelnia ma biuro karier i czy utrzymuje kontakty z pracodawcami. Praktyki, oferty pracy, szkolenia i wiedza o aktualnym rynku pracy dostępna jest właśnie w takich jednostkach uczelnianych. Badania losów absolwentów, prowadzone przez niektóre uczelnie, to również informacja o tym, że szkoła nastawiona jest na diagnozowanie deficytu kompetencyjnego swoich absolwentów i dostosowanie programów kształcenia do potrzeb rynku pracy.

[b]Czy różnią się wymagania wobec studentów uczelni publicznych a niepublicznych? [/b]

Liczba godzin zajęć jest taka sama w obu typach uczelni. Kadra dydaktyczna to osoby pracujące zazwyczaj w szkołach państwowych i prywatnych – ich wiedza i kompetencje nie maleją w momencie wejścia do auli uczelni niepaństwowej. Oznacza to, że wymagania wobec studentów, niezależnie od typu uczelni, są zbliżone. Krzywdzące jest dla wielu uczelni niepaństwowych – szczególnie tych, które dbają o budowanie marki – przekonanie, że nie wymagają od studenta zaangażowania w edukację, a opłacenie czesnego jest wystarczające, aby uzyskać wymarzony tytuł. 

[b]Nie ma więc prostej odpowiedzi, która uczelnia jest lepsza?[/b]

Jak widać, zarówno uczelnie prywatne, jak i państwowe mają wiele zalet, ale też wad i w każdym z typów możemy doszukać się tych działających lepiej lub gorzej. Jednak to, czego się nauczymy i jakie umiejętności nabędziemy zależy przede wszystkim od naszego zaangażowania, ambicji i wykorzystania wszystkich możliwości, jakie daje szkoła, a nie od tego, czy jest ona prywatna, czy państwowa.

[b]Jaki rankingi mogą pomóc maturzyście w wyborze szkoły wyższej? [/b]

Rankingi pokazują poziom profesjonalizacji usług dydaktycznych uczelni oraz jakimi zasobami ona dysponuje, np.: kadrą, potencjałem badawczym, infrastrukturą, współpracą międzynarodową czy innym zapleczem wspierającym proces kształcenia. Dzięki rankingom uczelnie budują swoją markę.

Dla przyszłych studentów jest to więc zbiór informacji o tym, w jaki sposób uczelnie podchodzą do procesu dydaktycznego i jakie mają możliwości realizowania najwyższych standardów nauczania. Możliwość porównania wielu uczelni może być ważnym elementem podejmowania decyzji o dalszym kształceniu przez potencjalnych kandydatów. Dzięki temu, mogą też wybrać uczelnię, która najbardziej odpowiada ich celom edukacyjnym.

[i]dr Ewa Wojtowicz, psycholog, doradca zawodowy, coach ICC[/i]

[b]Rz: Ranking „Rz” i „Perspektyw” wskazuje najlepsze uczelnie publiczne i niepubliczne. W ten sposób ma pomóc kandydatom na studia wybrać szkołę wyższą, w której chcą studiować wymarzony kierunek. Czy uczelnie prywatne, mimo że płaci się na nich czesne, są równie atrakcyjne dla kandydatów? [/b]

[b]dr Ewa Wojtowicz:[/b] Wiele prywatnych szkół ma uznaną markę na rynku edukacyjnym oraz wśród pracodawców zatrudniających absolwentów. Choć uczelnie państwowe cieszą się niezmiennym prestiżem i renomą, a kształcenie w nich jest bezpłatne, to szkoły prywatne, z sukcesami konkurują z najlepszymi uczelniami publicznymi. Przede wszystkim dlatego, że mogą pochwalić się nowatorskim podejściem do kształcenia i nieco szybciej reagują na zmiany na rynku pracy oraz zapotrzebowanie pracodawców.

Pozostało 89% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?