Uczyć się, zarabiać, awansować

Studia MBA przeznaczone są dla kadry zarządzającej – menedżerów, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę. Studenci to zwykle osoby, które działają w świecie biznesu od lat.

Publikacja: 07.09.2011 01:01

Ponad połowa absolwentów uważa, że ukończenie studiów MBA umożliwi im awans zawodowy

Ponad połowa absolwentów uważa, że ukończenie studiów MBA umożliwi im awans zawodowy

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Dzięki tym studiom mają możliwość wymiany doświadczeń z kolegami i rozwijania wspólnych przedsięwzięć.

– Podczas pracy w korporacji zostałam nagle rzucona na głęboką wodę. To było klasyczne „płyń albo zgiń". Z dnia na dzień dostałam ogromny zakres odpowiedzialności z minimalną kontrolą. W zasadzie wymagano ode mnie tylko jednego: rezultatów – wspomina Lucyna Chwastowska, dyrektor na Europę Wschodnią w Tieto Poland, w dziale urządzeń mobilnych, absolwentka studiów Executive MBA w Wyższej Szkole Zarządzania/Polish Open University.

Tekst z archiwum "Rzeczpospolitej"

– Szybko się zorientowałam, że samą ciężką pracą nie podołam, że doba jest za krótka, a ryzyko błędów zbyt poważne. Tak wpadłam na pomysł studiów MBA. Jako inżynier, programistka i project manager musiałam zdobyć inny rodzaj wiedzy, szerszą perspektywę, globalne spojrzenie. Musiałam zdobyć umiejętność patrzenia na firmę oczami mojego zagranicznego szefa – opisuje Lucyna Chwastowska. Po ukończeniu studiów MBA została członkiem zarządu polskiego oddziału.

Studia na miarę

Z badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczestników programu Executive MBA w Polish Open University wynika, że jako główny motyw podjęcia studiów MBA 80 proc. wskazało możliwość podniesienia kwalifikacji zawodowych. Ponad 70 proc. badanych ocenia także, że zdobycie wiedzy i umiejętności oferowanych w ramach programu umożliwi im zmianę stanowiska na wyższe lub bardziej rozwojowe. Aż 61 proc. osób uważa, że ukończenie studiów MBA umożliwi im awans zawodowy, a 43,5 proc. badanych wskazało możliwość nawiązania cennych kontaktów oraz wzrost własnej pozycji na rynku pracy.

– EMBA to studia dla doświadczonych menedżerów. Słuchaczami studiów Executive MBA na POU są osoby z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Średnia wieku uczestników wynosi 33 lata, natomiast średni staż pracy to dziewięć lat – informuje Rafał Piętka z Polish Open University.

Kamil Cebulski, kierownik kierunku MBA Przedsiębiorczość na Uczelni Łazarskiego, dodaje: – Dyplom MBA jest gwarancją wiedzy. Kształcimy pracodawców, a nie pracowników, więc dyplom jest z pewnością mniej istotny. To student ocenia, czy zdobyta u nas wiedza jest praktyczna i przydatna, bo to on prowadzi własną firmę. Prawie wszyscy nasi studenci w chwili, gdy rozpoczynają naukę, są już właścicielami firm.

– Ważne jest, aby program MBA był dostosowany do potrzeb uczestnika i jego przyszłej kariery zawodowej. Nasz MBA przygotowuje do podejmowania strategicznych decyzji, dając przekrojowe spojrzenie na biznes. Otwiera nowe horyzonty myślenia dzięki angażującemu uczestników stylowi prowadzenia zajęć na temat kluczowych problemów biznesowych.

Zdobytą podczas studiów wiedzę studenci mogą zastosować w strategicznym projekcie doradczym realizowanym na koniec studiów – uważa dr Tomasz Ludwicki, dyrektor Warsaw – Illinois MBA Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Zdaniem ekspertów ukończenie studiów MBA nie daje jednak gwarancji natychmiastowego awansu. Ich dyplom staje się powoli warunkiem koniecznym zrobienia kariery w biznesie, a niekiedy po prostu przywraca poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Ciągle istotne są także korzyści finansowe, jakie przynosi ukończenie tych specjalistycznych studiów. Raport

The 2010 Career Survey (na podstawie badań przeprowadzonych przez Association of MBA światowych badań wśród absolwentów uczelni z akredytacją tej organizacji) wskazuje na znaczący wzrost zarobków absolwentów MBA: od 33 proc. bezpośrednio po ukończeniu studiów, do 92 proc. w okresie trzech – pięciu lat po dyplomie. To przeciętne dane w skali światowej, choć częściowo dotyczą również Polski.

– Rozważając zatem możliwość podjęcia studiów MBA, trzeba zadać sobie pytanie o osobiste cele, jakie chcemy dzięki nim osiągnąć. Mogą się przydać niezależnie od tego, czy naszym zamiarem jest awans w firmie, znalezienie lepszej pracy, zrobienie kariery w Europie lub na świecie, czy po prostu utrzymanie obecnego stanowiska. Trzeba taką decyzję poprzedzić dokładną analizą – uważa dr Bogdan Gorczyca, dyrektor ds. Standardów Kształcenia Polish Open University

Rozwiązywanie problemów

– Studia MBA dają możliwość zintegrowania i usystematyzowania wiedzy – uważa Rafał Piętka z Polish Open University. Program studiów EMBA tej uczelni został tak skonstruowany, aby ściśle odpowiadał rzeczywistości biznesowej oraz zadaniom, które musi realizować funkcjonujący w niej menedżer. – Umożliwia zatem zdobycie gruntownej wiedzy w wielu dziedzinach zarządzania, przy jednoczesnym wskazywaniu wzajemnych powiązań, które muszą być brane pod uwagę na etapie podejmowania decyzji menedżerskich – dodaje Piętka.

Zajęcia prowadzone są zarówno przez pracowników akademickich, jak i praktyków biznesu. – Wykładowcy Polish Open University są dla studentów przewodnikami i doradcami, a nie tradycyjnymi nauczycielami akademickimi – dopowiada Rafał Piętka.

Kamil Cebulski, kierownik kierunku MBA Przedsiębiorczość Uczelni Łazarskiego dodaje, że te studia prowadzą wykładowcy, którzy zbudowali przynajmniej jedną firmę. – Studentów interesuje rozwiązywanie praktycznych problemów: jak znaleźć dobrą firmę księgową, jak zatrudnić dobrego pracownika i jak zwolnić złego, w jaki sposób zarządzać rozwojem firmy oraz jak zdobyć finansowanie na początku działalności. Dlatego przekazanie tej wiedzy powierzamy osobom, które poznały te problemy na własnej skórze, a nie tylko o nich czytały – precyzuje Kamil Cebulski. – Wśród nich jest np. Andrzej Blikle, a w październiku na wykłady z naszymi studentami MBA przyjeżdża Tad Witkowicz, jeden z najbogatszych polskich emigrantów, którego majątek szacuje się na 1,2 mld zł. Jako pierwszy Polak wprowadził spółkę na giełdę NASDAQ i – także jako pierwszy – zrobił to dwukrotnie.

Zuzanna Broszczak, dyrektor zarządzający Francuskiego Instytutu Zarządzania, podkreśla, że intensywny roczny program Executive MBA w języku polskim prowadzony jest tylko przez praktyków. – Uczymy metod kierowania przedsiębiorstwami, a nie teorii ekonomii – dodaje. – Przedkładamy nauczanie praktyki nad teorię. Stosujemy metody dydaktyczne wykorzystujące studia przypadków i unikatowe komputerowe aplikacje symulacyjne do nauki zarządzania strategicznego, finansów i marketingu.

– Trudno wyobrazić sobie osiągnięcie tego celu po wysłuchaniu serii wykładów czy przeczytaniu kilku podręczników. Aby przygotować się do roli prezesa czy dyrektora generalnego, trzeba zdobyć praktykę w samodzielnym rozwiązywaniu konkretnych problemów – podkreśla dyrektor Broszczak.

I podaje przykłady organizowanych przez Instytut warsztatów: uczestnicy zajęć projektują organizację sieci handlowej firmy sprzedającej implanty dla chirurgii okulistycznej; wyceniają wartość spółki w przededniu jej fuzji z innym przedsiębiorstwem; ustalają wynagrodzenia pracowników w agencji reklamowej albo rozwiązują konflikt zbiorowy w zakładzie produkcyjnym.

Ekspert w sieci

Zwykle zajęcia na tych studiach odbywają się w języku angielskim, ale nie ma takiej reguły. – U nas zajęcia odbywają się języku polskim, co drugi tydzień w soboty i niedziele – opisuje prof. dr hab. Grażyna Gierszewska, kierownik MBA Zarządzanie Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego. Pierwsze dwa semestry poświęcone są zagadnieniom związanym z teorią i praktyką zarządzania przedsiębiorstwem. W trzecim semestrze słuchacze przygotowują także projekty doradcze.

Polish Open University wykorzystuje w czasie studiów najnowsze technologie informatyczne. – Warsztaty z wykorzystaniem narzędzi online dotyczą analizy zagadnień gospodarczych i zjawisk ekonomicznych. Pozwalają na współpracę z najlepszymi teoretykami oraz praktykami ekonomii i biznesu – tłumaczy Rafał Piętka. Wybrane warsztaty, seminaria strategiczne oraz zajęcia online prowadzone są przez wykładowców oraz specjalistów z zagranicy.

Studia Executive MBA składają się z czterech semestrów i trwają dwa lata. Na program Executive MBA w POU składa się 510 godzin obowiązkowych zajęć. Warsztaty strategiczne prowadzone są przez praktyków biznesu (dyrektorów działów znanych polskich i międzynarodowych firm, konsultantów z Polski i zagranicy). Podczas warsztatów omawiane są aktualne studia przypadków w kontekście zarządzania strategicznego, finansów strategicznych, strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi, ekonomii oraz strategicznego zarządzania operacjami. – Liderzy biznesu prowadzący seminaria analizują konkretne przypadki biznesowe i ich wpływ na strategię przedsiębiorstwa – dodaje Rafał Piętka.

Studenci z tej uczelni mogą też uczestniczyć w warsztatach online, które są prowadzone  przez wykładowców z Polski i z zagranicy. Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym na platformie E-edusystems. Studenci uczestniczą w zajęciach z dowolnego miejsca, np. z pracy lub domu. Mogą też konsultować się ze specjalistami za pośrednictwem sieci.

Integracja raz w roku

Nieco inaczej wyglądają zajęcia na studiach Executive MBA we Francuskim Instytucie Zarządzania. To roczny program praktyczny (wykłady ograniczają się do 30 proc. czasu zajęć) dla osób na stanowiskach menedżerskich. Jest prowadzony w języku polskim systemem trzydniowych (czwartek, piątek i sobota) i pięciodniowych (od poniedziałku do piątku) modułów w pełnym wymiarze godzin. Studenci spotykają się średnio raz w miesiącu, a na zakończenie programu zdają egzamin.

W trakcie zajęć szczególnie intensywnie stosowane są symulacje komputerowe, w tym gry strategiczne oraz inne narzędzia warsztatowe (case studies).

Jeszcze inaczej przygotowano studia Zarządzanie w Agrobiznesie – MBA w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. – Nasz model studiów wprowadzony został w sześciu uczelniach europejskich: w SGGW oraz na uniwersytetach w Pradze, Debreczynie, Kijowie, Zagrzebiu i Belgradzie. Wspólnie tworzymy Międzynarodową Sieć Programów „MBA in Agribusiness and Commerce", która działa pod patronatem międzynarodowego zarządu – tłumaczy dr Krzysztof Szwejk, rzecznik SGGW.

Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów wyższych z dyplomem inżyniera, licencjata lub magistra. Nauka trwa cztery semestry – trzy semestry zajęć dydaktycznych w systemie zjazdów weekendowych oraz jeden semestr przeznaczony na pisanie pracy dyplomowej. Wykładowcy to nauczyciele akademiccy i praktycy z Polski, Wielkiej Brytanii, Holandii, Portugalii, Irlandii i USA.

– Podczas zajęć wykorzystujemy metody aktywizujące studentów, np. studia przypadku, dyskusje, samodzielne prace. Raz w roku odbywa się Zintegrowane Studium Przypadku (Study Week) – przemiennie w różnych krajach z udziałem studentów z innych MBA z sieci. Ponadto organizujemy tygodniowy wyjazd studialny do Szkocji, w czasie którego odbywają się spotkania z kadrą kierowniczą renomowanych firm.

Dwa dyplomy

Absolwenci studiów MBA nie tylko otrzymują dyplom polskiej uczelni, ale także zagranicznej – tej, z którą rodzima szkoła wyższa współpracuje przy programie.

I tak absolwenci Warsaw–Illinois Executive MBA (WIEMBA), wspólnych studiów Uniwersytetu Warszawskiego i University of Illinois at Urbana–Champaign otrzymują dyplomy obydwu tych uczelni. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie oferuje program Canadian Executive MBA (CEMBA), uznany w tegorocznym rankingu „Perspektyw" za jeden z trzech najlepszych tego typu programów w Polsce. Słuchacze CEMBA uzyskują także dyplom MBA Université du Québec a Montréal. Osoby, które studiują na Akademii Leona Koźmińskiego, dostają dyplom m.in. University of Bradford, a ci, którzy wybiorą naukę w Polish Open University – brytyjskiego Oxford Brookes University. Absolwentom Programu Executive MBA Uniwersytetu Łódzkiego przypada zaś amerykański certyfikat Executive MBA wydany przez Robert H. Smith School of Business, University of Maryland oraz polskie świadectwo ukończenia studiów podyplomowych.

Przykładowe ceny studiów MBA

—oprac. koz

Dzięki tym studiom mają możliwość wymiany doświadczeń z kolegami i rozwijania wspólnych przedsięwzięć.

– Podczas pracy w korporacji zostałam nagle rzucona na głęboką wodę. To było klasyczne „płyń albo zgiń". Z dnia na dzień dostałam ogromny zakres odpowiedzialności z minimalną kontrolą. W zasadzie wymagano ode mnie tylko jednego: rezultatów – wspomina Lucyna Chwastowska, dyrektor na Europę Wschodnią w Tieto Poland, w dziale urządzeń mobilnych, absolwentka studiów Executive MBA w Wyższej Szkole Zarządzania/Polish Open University.

Pozostało 95% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?