Studenci dopiero po rozmowie?

Uczelnie mają dość przyjmowania tylko na podstawie wyników matur. Ministerstwo myśli o zmianie kryteriów naboru

Publikacja: 21.07.2008 03:48

Szkoły wyższe zorientowały się, że przyjmowanie studentów tylko na podstawie wyników matury nie gwarantuje wybrania najlepszych kandydatów. – W rekrutacji, w której liczą się jedynie słupki cyferek, przepadają osoby z prawdziwą pasją do studiowania danego kierunku. Ciekawa osoba może odpaść, bo będzie miała o pół punktu mniej, niż potrzeba, by się dostać – mówi prof. Dariusz Rott z Uniwersytetu Śląskiego, członek Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego.

– Na uczelniach brakuje pasjonatów. Często takie osoby uzdolnione są tylko z jednego przedmiotu. Jeśli nie odniosły sukcesu w olimpiadzie przedmiotowej, który daje im wstęp na studia, to odpadają w rekrutacji, bo w niej liczą się wyniki z kilku maturalnych egzaminów – dodaje Paweł Czuma, rzecznik prasowy Politechniki Wrocławskiej.

Uczelnie na podstawie wyników matur przyjmują od 2005 r. Profesorowie nie mają żadnego kontaktu z przyszłymi studentami. Szkoły wyższe mogą jedynie – za zgodą ministra nauki – przeprowadzać dodatkowe testy na kierunkach, które wymagają umiejętności niemierzonych maturą, np. artystycznych. Teraz pojawiają się głosy, by na każdym kierunku można było przeprowadzać rozmowy kwalifikacyjne.

– W przypadku studiów humanistycznych dialog z kandydatem, w czasie którego można zapytać np. o ważne lektury, porozmawiać o dziedzinie, która go interesuje, pozwoliłby wyłowić talent, którego nie widać, gdy patrzy się na cyferki – mówi prof. Rott.

Pomysł popiera Ryszard Rakowski z Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci zajmującego się uzdolnioną młodzieżą: – Obecna procedura sprowadza kandydata do urzędniczej statystyki. W rozmowie można się wykazać aktywnością poza szkołą i zainteresowaniami.

Jednak prof. Tomasz Borecki, wiceprzewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich i rektor SGGW, zauważa, że przyjmowanie na podstawie rozmów może sprawić, że kryteria naboru nie będą tak obiektywne jak przyjmowanie na podstawie ocen.

O zmianie kryteriów naboru dyskutuje się już w Ministerstwie Nauki. Katarzyna Dziedzik, rzeczniczka resortu, potwierdza, że trwają konsultacje nad wprowadzeniem zasad, które pozwoliłyby każdemu kandydatowi wykazać się „osiągnięciami i atutami, które nie wynikają bezpośrednio z ocen maturalnych”. Jednocześnie mają zapewnić zachowanie obiektywnych kryteriów naboru.

prof. Dariusz Rott, Uniwersytet Śląski

Edukacja
Próba przekupstwa i erotyczne SMS-y. Afera wokół rektora Mirosława Minkiny
Edukacja
Nauczyciele dostaną podwyżki przed wyborami. Czy to celowe działanie MEN?
Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku