[b]Co odróżnia studia MBA od studiów podyplomowych? Dla kogo okażą się dobrą propozycją, a komu pan je odradza?[/b]
[b]Dr Piotr Buła:[/b] Historia tych studiów sięga połowy lat 50. XX wieku, kiedy w Stanach Zjednoczonych uruchomiono pierwsze kursy Master of Business Administration, studia menedżerskie dla pracowników firm. W Polsce funkcjonują one na nieco innej zasadzie, choć od czasu, gdy nasze uczelnie wdrażają system boloński i związany z nim trzystopniowy schemat kształcenia akademickiego, to studia te zyskują taką samą pozycję jak na zachodnich uczelniach. Formalnie w Polsce MBA to forma studiów podyplomowych. Wiele jednak różni je od kursów zawodowych czy studiów podyplomowych. Po pierwsze studia MBA trwają przynajmniej dwa lata, studia podyplomowe na ogół rok. Kolejna różnica dotyczy programu: kursy obejmują bardzo wąską specjalizację, studia podyplomowe traktują zagadnienia związane z biznesem nieco szerzej, na MBA zaś składają się programy bardziej ogólne, dzięki którym wykwalifikowany już pracownik pozyskuje nie tyle określone umiejętności, ile szerszą wiedzę menedżerską. To zdecydowanie oferta dla osób z przynajmniej kilkuletnim doświadczeniem zawodowym, świadomych swoich celów i mających jasno sprecyzowaną wizję rozwoju zawodowego. Absolwentom, którzy zgłaszają się do nas prosto po studiach licencjackich, magisterskich czy doktoranckich, radzimy, aby wrócili za kilka lat, gdy nabiorą doświadczenia zawodowego i przemyślą, co właściwie chcą dzięki MBA osiągnąć, do czego im te zajęcia są potrzebne. Chęć umieszczenia ich w CV to za słaba motywacja. Wśród samych studentów MBA wyróżniam trzy grupy: pierwsza to osoby, które potrzebują przekwalifikowania. Są absolwentami uczelni technicznych, medycznych, pedagogicznych i brakuje im wiedzy z zakresu zarządzania. Dla nich, przy ich doświadczeniu zawodowym, MBA jest propozycją ciekawszą od studiów podyplomowych. Drugą grupę tworzą ekonomiści, którzy ze względu na rosnące potrzeby rynku pracy, wymagania pracodawców, zmieniające się zasady funkcjonowania firmy potrzebują poszerzyć swoją wiedzę, nabyć nowe umiejętności. Trzecia grupa studentów to ci, którym potrzebna jest specjalistyczna wiedza z bardzo wąskiej dziedziny, a dzięki doświadczeniu zawodowemu wiedzą dobrze, w jakiej dziedzinie dzięki ukończeniu MBA chcą się wyspecjalizować. Średnia wieku naszych studentów to dziś 38 – 39 lat.
[b]Jacy jeszcze powinni być kandydaci na studia MBA? [/b]
Podczas postępowania kwalifikacyjnego prześwietlamy CV kandydatów – ukończone studia, kursy, zajmowane stanowiska. Kolejnym etapem jest trójfazowy test: z logiki, matematyki, angielskiego. I w końcu rozmowa, podczas której sprawdzamy umiejętności interpersonalne. Ważna jest umiejętność pracy w zespole, nieodzowna do pracy grupy studentów. Indywidualistom trudniej więc się dostać na MBA. Choć sprawa nie jest przesądzona, wiele zależy od programu. Zatem kandydaci na studia MBA powinni się charakteryzować tym samym, co dobrzy menedżerowie. Poza wiedzą i doświadczeniem konieczne są: umiejętność myślenia koncepcyjnego – planowania i tworzenia nowych idei, projektów, określania celów, umiejętności interpersonalne oraz techniczne. I co równie ważne: samodyscyplina, umiejętność organizacji własnego czasu i nastawienie na bardzo ciężką pracę. Bez tego nie sposób będzie pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami studenta. A na naszych studiach obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
[b]Na co zwracać uwagę przy wyborze studiów MBA? Tak, aby pracodawca nie spoglądał sceptycznie na dyplom ich ukończenia? [/b]