Gimnazjaliści: Cyfrowi geniusze czy ignoranci

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) donosi o międzynarodowym sukcesie gimnazjalistów. Pół roku wcześniej mówił, że nie osiągają oni unijnej średniej.

Aktualizacja: 21.11.2014 07:14 Publikacja: 21.11.2014 01:00

Gimnazjaliści podczas egzaminu

Gimnazjaliści podczas egzaminu

Foto: Fotorzepa, Bogusław Florian Skok

Chodzi o wyniki badań dotyczących kompetencji cyfrowych gimnazjalistów.

Z opublikowanego w czwartek przez IBE Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS) wynika, że jesteśmy w światowej czołówce, wyprzedzając takie edukacyjne potęgi jak Korea Południowa czy Hongkong. „Świetny wynik polskich gimnazjalistów" – przekonuje instytut, wskazując, że ich kompetencje cyfrowe są podobne do umiejętności uczniów z innych rozwiniętych krajów europejskich.

Komunikat tej samej instytucji z kwietnia tego roku, przy okazji publikacji jednego z fragmentów badania PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów), brzmiał inaczej: „Polscy uczniowie gorzej wypadają od uczniów z innych krajów Unii w rozwiązywaniu problemów z wykorzystaniem komputera".

537 pkt zdobyli średnio nasi gimnazjaliści w badaniu ICILS. To o 20 pkt mniej niż Czesi, którzy byli najlepsi

Oba badania przeprowadzono wśród gimnazjalistów. ICILS, z 2013 r. objęło 14-latków. PISA, zorganizowane rok wcześniej – 15-latków. Obie grupy uczniów uczyły się według tej samej podstawy programowej. Skąd zatem te różnice? IBE tłumaczy, że badanie ICILS nie dotyczyło posługiwania się aplikacjami, z którymi uczniowie mają kontakt w szkole, wyszukiwania informacji w rzeczywistej sieci komputerowej  czy umiejętności informatycznych, takich jak myślenie algorytmiczne czy programowanie. Sprawdzono za to, jak gimnazjaliści posługują się komputerem, przetwarzają informacje i dzielą się nimi.

PISA sprawdzało zaś, jak uczniowie radzą sobie z sytuacją problemową, mając do dyspozycji komputer.

– ICILS sprawdziło proste kompetencje cyfrowe, PISA koncentrowało się na tym, jak uczniowie potrafią wykorzystywać te umiejętności w konkretnych, życiowych sytuacjach. I to jest model kształcenia, do którego powinniśmy dążyć – mówi „Rzeczpospolitej" prof. Maciej Sysło z Rady ds. Informatyzacji Edukacji.

Do poziomu uczniów z Korei czy Hongkongu w badaniu PISA polskim gimnazjalistom jeszcze daleko. Zdaniem ekspertów nie zmieni się to, dopóki polska szkoła nie odejdzie od schematyczności nauczania i nie położy większego nacisku na krytyczne myślenie.

Chodzi o wyniki badań dotyczących kompetencji cyfrowych gimnazjalistów.

Z opublikowanego w czwartek przez IBE Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS) wynika, że jesteśmy w światowej czołówce, wyprzedzając takie edukacyjne potęgi jak Korea Południowa czy Hongkong. „Świetny wynik polskich gimnazjalistów" – przekonuje instytut, wskazując, że ich kompetencje cyfrowe są podobne do umiejętności uczniów z innych rozwiniętych krajów europejskich.

Edukacja
Próba przekupstwa i erotyczne SMS-y. Afera wokół rektora Mirosława Minkiny
Edukacja
Nauczyciele dostaną podwyżki przed wyborami. Czy to celowe działanie MEN?
Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne