Wiadomo, które uczelnie w Polsce otrzymają status uczelni badawczej (wprowadziła je w 2018 r. konstytucja dla nauki). Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przedstawiło w środę wyniki konkursu ogłoszonego w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza". Wzięło w nim udział 20 najlepszych uczelni, dla których ważne są badania i publikacje naukowe, a nie tylko dydaktyka. Wyróżnione placówki mogą liczyć od 2020 r. na zwiększoną o 10 proc. w stosunku do 2019 r. subwencję.
W grupie nagrodzonych znalazło się dziesięć uczelni. To Uniwersytet Warszawski, Politechnika Gdańska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Uniwersytet Jagielloński, Politechnika Warszawska, Gdański Uniwersytet Medyczny, Politechnika Śląska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu i Uniwersytet Wrocławski. W konkursie wzięło udział 20 uczelni. – Formuła programu pozwala stwierdzić, że nie ma przegranych. Wszystkie 20 uczelni to zwycięzcy. Wszystkie startujące placówki spełniły restrykcyjne warunki związane z jakością prowadzonych badań naukowych i zróżnicowaniem profilu działalności – zaznaczył podczas uroczystego ogłoszenia wyników konkursu szef resortu szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
Te, które nie znalazły się w pierwszej dziesiątce, mogą liczyć na zwiększenie subwencji o 2 proc. Dodatkowe wsparcie finansowe, które otrzymają uczelnie, ma im pomóc osiągnąć status badawczy, a także pomóc w konkurowaniu z zagranicznymi uczelniami.
Każda z uczelni była oceniona przez 15 wybitnych ekspertów. Wśród nich znalazły się osoby, które pełniły funkcję rektorów, prezydentów lub prorektorów czołowych uczelni europejskich, m.in. Uniwersytetu w Getyndze, Uniwersytetu w Amsterdamie, Uniwersytetu w Aarhus, Uniwersytetu w Manchesterze czy Uniwersytetu w Southampton.
We wnioskach konkursowych uczelnie przedstawiły m.in. analizę własnego potencjału oraz plany rozwoju. Obejmowały one przede wszystkim zwiększenie wpływu działalności naukowej uczelni na rozwój światowej nauki, wzmocnienie współpracy badawczej z ośrodkami naukowymi o wysokiej renomie w skali międzynarodowej, podniesienie jakości kształcenia studentów i doktorantów. Prezentowano również pomysły na poprawę polityki kadrowej na uczelni, a także podniesienia jakości zarządzania uczelnią. Uczelnie musiały też wskazać priorytetowe obszary badawcze, w ramach których będą prowadzić intensywną działalność naukową.