Najnowszy ranking „Perspektyw” na rok 2025 potwierdza silną pozycję czołowych polskich uczelni, takich jak Szkoła Główna Handlowa, Akademia Leona Koźmińskiego czy Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej, które kolejny raz z rzędu zajęły czołowe miejsca. Czy zaobserwował pan jakieś inne, znaczące zmiany dotyczące programów MBA? Czy tego typu rankingi warto brać pod uwagę, wybierając MBA?
Jakub Leszczyński: Zaskoczeniem nie jest utrzymanie się w czołówce sprawdzonych programów, lecz raczej dynamiczny rozwój i rosnąca pozycja programów oferowanych poza Warszawą, co świadczy o dojrzewaniu rynku. Obserwujemy również umacnianie się programów Executive MBA, co odzwierciedla zapotrzebowanie doświadczonej kadry menedżerskiej na dalszy rozwój. Rankingi studiów MBA są przydatnym narzędziem dla kandydatów, ponieważ dostarczają uporządkowanych informacji i pozwalają na wstępne porównanie ofert. Należy jednak pamiętać, że są one tylko jednym z elementów oceny i wyboru studiów. Kluczowe jest dopasowanie programu do indywidualnych celów zawodowych, preferencji dotyczących m.in. specjalizacji czy też profilu uczestników oraz kadry dydaktycznej. Korzystając z rankingu, należy analizować jego kryteria i konfrontować je z własnymi oczekiwaniami oraz, co bardzo ważne, szukać informacji o programach w wielu źródłach.
Jakie są obecnie trendy w ofercie programów MBA, czy uczelnie odchodzą od klasycznego MBA na rzecz bardziej wyspecjalizowanych kierunków?
Obserwujemy na rynku trend w kierunku specjalizacji programów MBA, co jest odpowiedzią na rosnące wymagania rynku pracy. Choć klasyczne, ogólnomenedżerskie studia MBA wciąż cieszą się popularnością, coraz większe znaczenie zyskują programy skoncentrowane na konkretnych branżach, np. ochrona zdrowia, energetyka czy IT lub finanse, zrównoważony rozwój, sztuczna inteligencja. Wśród programów zgromadzonych w Ogólnopolskiej Bazie Programów MBA prowadzonej przez MBA Portal ponad 35 proc. studiów MBA to studia specjalizacyjne. Uczelnie starają się w ten sposób dostarczyć menedżerom pogłębionej wiedzy i umiejętności niezbędnych w zmieniającym się otoczeniu ekonomicznym. Klasyczne MBA nie znikają, ale oferty uczelni są uzupełniane o nowe studia dostosowane do zmieniających się potrzeb rynku. Uczelnie też na bieżąco modyfikują swoje programy, starając się nadążać za globalnymi czy lokalnymi trendami. Te zmiany dotyczą przede wszystkim zagadnień związanych z transformacją cyfrową, sztuczną inteligencją, zrównoważonym rozwojem (ESG) oraz rozwojem kompetencji miękkich i przywódczych.
Jakich zmian spodziewa się pan na rynku MBA w tym roku?