Sztuczna inteligencja zastąpi nauczycieli? Innowacja w brytyjskiej szkole

Brytyjska uczelnia David Game College wdraża innowacyjny program. Jej uczniów do egzaminu, otwierającego dalszą ścieżkę edukacji, w ramach programu Sabrewing przygotuje sztuczna inteligencja bez udziału nauczycieli.

Publikacja: 04.09.2024 13:43

Sztuczna inteligencja zastąpi nauczycieli? Innowacja w brytyjskiej szkole

Foto: Adobe Stock

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić nauczycieli w opiece nad procesem kształcenia uczniów? Odpowiedzi twierdzącej w najbliższym czasie spróbuje udzielić jedna ze szkół w Wielkiej Brytanii. Od września tego roku jej uczniowie, przygotowujący się do ważnego na gruncie brytyjskiego systemu edukacji egzaminu, będą mogli uczyć się w klasie pod „opieką” sztucznej inteligencji.

Czytaj więcej

Tomasz Pietryga: Ponury wniosek na początek roku szkolnego

Sztuczna inteligencja zamiast nauczyciela. Co planuje brytyjska szkoła?

Mowa o programie nauczania wdrożonym przez David Game College w Londynie – prywatną szkołę, zajmującą się m.in. przygotowaniem uczniów do egzaminu GCSE (ang. General Certificate of Secondary Education). Jest to egzamin, który zdają uczniowie w wieku około 15-16 lat i który kończy ich naukę w piątej klasie brytyjskiej szkoły średniej. Aby podejść do egzaminu dobrze przygotowanym, konieczne jest rozpoczęcie nauki rok, a nawet dwa lata wcześniej.

20 uczniów

zostanie objętych programem

w ramach którego sztuczna inteligencja zastąpi nauczycieli w przygotowaniu ich do egzaminu GCSE

Nauka ta, normalnie organizowana i prowadzona przez nauczycieli w szkołach, w najnowszym projekcie wdrażanym na David Game College spocząć ma na elektronicznych „barkach” algorytmu AI.

Czytaj więcej

Ankieta: Sztuczna inteligencja odrabia lekcje za polskich licealistów

Program Sabrewing: gdy sztuczna inteligencja zastępuje nauczyciela

Program, wdrażany przez David Game College, nazwany został programem Sabrewing na cześć wyjątkowego gatunku kolibra, doświadczonego w nawigowaniu, manewrowaniu i pokonywaniu samodzielnie dużych dystansów w drodze do celu. Uczelnia ma nadzieję, iż dzięki sztucznej inteligencji jej uczniowie w podobny sposób sprawnie dotrą do egzaminu i zdadzą go z zadowalającymi efektami.

– Program Sabrewing jest fascynujący. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu wdrożenia adaptacyjnego podejścia do nauki ma ogromny potencjał i może stać się prawdziwym przełomem. David Game College chce wesprzeć rozwój tego innowacyjnego podejścia poprzez poważny eksperyment edukacyjny – skomentował sprawę Rudolf Eliott Lockhart, dyrektor naczelny Independent Schools Association.

Adaptacyjne uczenie się polegać ma w tym wypadku na regularnym ocenianiu pracy uczniów pod kątem znajomości konkretnych obszatów programu nauczania. Sztuczna inteligencja generować będzie specjalne, spersonalizowane ścieżki nauki, w których tworzeniu brany będzie pod uwagę stopień opanowania danych zagadnień. Algorytm ustalać będzie priorytety oraz wspierać ucznia w nauce partii materiału, z których opanowaniem ma on większe problemy.

Pytanie brzmi, czy program komputerowy będzie w stanie zastąpić eksperta z krwi i kości, jakim jest nauczyciel. W czasach postępującej technologizacji i degradacji kontaktów międzyludzkich, przenoszenie kolejnych obszarów życia na pole technologii – najpierw poprzez pracę zdalną, a teraz poprzez naukę bez prawdziwego nauczyciela – może okazać się zgubne.

W przypadku większych problemów w nauce AI będzie nie tylko odsyłać uczniów do dodatkowych materiałów, ale też działać jako korepetytor online – uczeń będzie miał możliwość zadawania algorytmowi pytań. System ten ma w założeniach zapewnić pełne wsparcie dla uczniów w każdym wymiarze.

Pytanie więc brzmi, czy program komputerowy będzie w stanie zastąpić eksperta z krwi i kości, jakim jest nauczyciel. W czasach postępującej technologizacji i degradacji kontaktów międzyludzkich, przenoszenie kolejnych obszarów życia na pole technologii – najpierw poprzez pracę zdalną, a teraz poprzez naukę bez prawdziwego nauczyciela – może okazać się zgubne.

Czytaj więcej

Uczniowie uciekają z pomocą AI. Początek lepszej edukacji?

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić nauczycieli w opiece nad procesem kształcenia uczniów? Odpowiedzi twierdzącej w najbliższym czasie spróbuje udzielić jedna ze szkół w Wielkiej Brytanii. Od września tego roku jej uczniowie, przygotowujący się do ważnego na gruncie brytyjskiego systemu edukacji egzaminu, będą mogli uczyć się w klasie pod „opieką” sztucznej inteligencji.

Sztuczna inteligencja zamiast nauczyciela. Co planuje brytyjska szkoła?

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Projekty specjalne
Nagrody za przyciąganie studentów, badaczy i wykładowców z zagranicy
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne