Czy powinno się uczyć pisania w zerówce? Odpowiada Facetka_z_Poradni

Zbyt wczesna nauka pisania może prowadzić do wielu nieprawidłowości. Tak jak każde działanie, które jest niezgodne z rozwojem dziecka – mówi Aleksandra Rodzewicz, pedagożka, wieloletnia dyrektorka poradni pedagogiczno-psychologicznej, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych, znana jako Facetka_z_Poradni.

Publikacja: 02.10.2024 11:03

W zerówce nauka pisania nie powinna być priorytetem

W zerówce nauka pisania nie powinna być priorytetem

Foto: stock.adobe.com

Małopolska kurator oświaty Gabriela Olszowska zaleca, by dzieci sześcioletnie nie uczyć pisania. Tłumaczy to zbyt słabym w tym wieku rozwojem sprawności ręki. To rozsądne podejście?  

To nie tak. Małopolska kurator oświaty nie zaleca, by nie uczyć dzieci sześcioletnich pisania, ale by stosować zapisy podstawy programowej wychowania przedszkolnego w sposób dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci. Nie można w pracy z dziećmi przykładać jakiegoś jednolitego szablonu - to właśnie największe zło.

Podstawą pracy każdego nauczyciela/nauczycielki jest diagnoza funkcjonalna i oddziaływania adekwatne do jej wyników. "Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji."

Czytaj więcej

Jedna lekcja religii w szkołach, dwie w przedszkolach i grupy międzyszkolne. Jest projekt zmian

Co to właściwie oznacza?

Zgodnie z pkt 4.IV podstawy programowej wychowania przedszkolnego, dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole "rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności", czy  zgodnie z 4. 15 "przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego".

Co ważne - warunkuje to nie tylko dojrzałość poznawcza, ale również fizyczna i emocjonalno - społeczna. 

Aleksandra Rodzewicz

Aleksandra Rodzewicz

archiwum prywatne

Czy oburzenie rodziców na Panią kurator jest słuszne czy raczej wynika ze zbyt małej wiedzy na temat rozwoju dziecka? 

Nie znam zdania rodziców, a tylko przekaz medialny. Rodzice mają prawo do rzetelnej informacji i jestem przekonana, że tej tutaj zabrakło ze strony mediów. Zdanie wyrwane z kontekstu i podane w prowokacyjnej formie - rozpaliło emocje. Od 20 lat prowadzę spotkania z rodzicami "Jak ułatwić dziecku start w szkole podstawowej" pokazując im całą podstawę programową wychowania przedszkolnego. Rodzice mają prawo do rzetelnych informacji, a te są takie, że małopolska kurator nikomu nie zabrania pracy zgodnie z podstawą programową.

Czytaj więcej

Ceny korepetycji 2024. Ile kosztują lekcje z polskiego, matematyki czy angielskiego?

Czy zbyt wczesna nauka pisania może prowadzić do dysgrafii i dysleksji? 

Zbyt wczesna nauka pisania może prowadzić do wielu nieprawidłowości, tak jak każde działanie, które jest niezgodne z rozwojem dziecka i jego gotowością do podjęcia tej aktywności.

Pozostaje jeszcze kwestia podręczników – na nie też zwraca uwagę pani kurator. Tu też jest kość niezgody między panią kurator a przedszkolami/szkołami i rodzicami. Czy w zerówce są potrzebne podręczniki?

Podręcznik w oddziale przygotowania przedszkolnego może wspierać pracę nauczyciela, ale nie może być jej podstawą. Nauczyciele i nauczycielki powinni bardzo chronić prawo dzieci do swobodnej zabawy i edukacji podczas zabawy i spontanicznych odkryć. Jeśli słyszę, że sześciolatki siedzą w ławkach, pracując cały czas w podręcznikach, a zdarza się, że dostają oceny (!) - to pytam dorosłych, nauczycieli i nauczycielki a także rodziców - co się z Wami stało? Skutki braku dzieciństwa oglądamy dzisiaj jako kryzys zdrowia psychicznego wśród młodych osób, nie róbmy tego kolejnym pokoleniom. 

Czytaj więcej

Nowy obowiązek w szkołach. Kiedy rodzic musi mieć zaświadczenie o niekaralności?

Małopolska kurator oświaty Gabriela Olszowska zaleca, by dzieci sześcioletnie nie uczyć pisania. Tłumaczy to zbyt słabym w tym wieku rozwojem sprawności ręki. To rozsądne podejście?  

To nie tak. Małopolska kurator oświaty nie zaleca, by nie uczyć dzieci sześcioletnich pisania, ale by stosować zapisy podstawy programowej wychowania przedszkolnego w sposób dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci. Nie można w pracy z dziećmi przykładać jakiegoś jednolitego szablonu - to właśnie największe zło.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Oświata
Jaka szkoła po 2026 r.? MEN rozpoczyna konsultacje reformy edukacji
Materiał Promocyjny
Sieci, czyli wąskie gardło transformacji energetycznej
Oświata
Uczniowie z terenów dotkniętych przez powódź pojadą na zielone szkoły
Oświata
Szkoły z marnym wsparciem dla ukraińskich dzieci- raport Fundacji GrowSPACE
Oświata
Podwyżki wynagrodzeń zahamowały odpływ psychologów ze szkół
Oświata
Wydawcy podręczników mają problem. Rząd zmienił program i nie dał pieniędzy