Już nie tylko w IT, ale także w marketingu, reklamie, grafice, e-commerce oraz w badaniach i rozwoju rośnie z każdym kwartałem odsetek ofert pracy, w której potrzebne są kompetencje cyfrowe- wynika z najnowszych danych Pracuj.pl. czołowego portalu rekrutacyjnego, który właśnie podsumował wyniki I półrocza tego roku.
Zgodnie z oczekiwaniami i rynkowym trendem, przyniosło ono nowy rekord liczby ogłoszeń zamieszczonych na Pracuj.pl. Od stycznia do końca czerwca pojawiło się tam 597 tys. nowych ofert, aż o 55 proc. więcej niż rok wcześniej. Podobnie jak na całym rynku rekrutacji online, była to głównie zasługa rekordowego ożywienia aktywności pracodawców i rekruterów w I kwartale, gdy na portalu Grupy Pracuj opublikowano 312 tys. nowych ofert pracy. II kwartał był tam już nieco słabszy (285 tys. ogłoszeń), choć i tak prawie o jedną piątą lepszy niż rok wcześniej.
To w dużej mierze zasługa szybkiego wzrostu zapotrzebowania na kompetencje cyfrowe, w tym te bardzo specjalistyczne; po raz pierwszy na czele listy najczęściej poszukiwanych pracowników na Pracuj.pl znaleźli się specjaliści IT. W I półroczu kierowano do nich 24 proc. (czyli 143 tysięcy) ofert zamieszczonych na portalu. Jak wylicza Aleksandra Skwarska, menedżer ds. PR & CSR w Grupie Pracuj, najwięcej (16 proc.) ofert mieli do wyboru specjaliści ds. rozwoju oprogramowania (programiści) i administratorzy IT (8 proc.).
Jednak umiejętności cyfrowe, czyli zdolność do sprawnego wykorzystania nowych technologii i programów IT w codziennym życiu i w pracy, są teraz coraz ważniejsze nie tylko w przypadku informatyków. - Na przestrzeni ostatnich miesięcy widać wyraźny wzrost znaczenia obszarów, w których kompetencje cyfrowe odgrywają szczególnie istotną rolę- zaznacza Skwarska. Jak dodaje, o ile jeszcze w III kwartale 2021 roku do tej grupy zaliczano co czwarte ogłoszenie zamieszczane na Pracuj.pl, to w dwóch pierwszych kwartałach tego roku ten udział wzrósł do 36 proc. To oznacza, że już prawie 215 tys. ofert pracy dotyczyło specjalizacji, w których standardowym wymaganiem stają się kompetencje cyfrowe.
Czytaj więcej
Pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę, że nie mają wyboru; muszą uwzględnić potrzeby i oczekiwania młodych generacji , które nie chcą żyć i pracować tak jak ich rodzice. Chcą większej elastyczności i wspierających szefów.