W Polsce od dwóch miesięcy trwa wielki test kompetencji cyfrowych. To projekt, który realizowany jest w krajach Grupy Wyszechradzkiej, choć po raz pierwszy nad Wisłą. Sprawdzian jest dopiero na półmetku, ale poznaliśmy jego wstępne wyniki. Dane z IT Fitness Test wskazują, że młodzież szkolna w naszym kraju (to właśnie do uczniów adresowane jest to przedsięwzięcie) wykazuje się całkiem dobrą znajomością narzędzi ochrony przed cyfrowymi zagrożeniami. Gorzej wypada jednak obsługa komputerowych narzędzi biurowych.
Branża cyfrowa w Polsce szykuje już rekomendacje działań, które pozwoliłyby podnieść poziom kształcenia w tym obszarze. – Uśrednione wyniki pokazują, że podniesienie kompetencji cyfrowych wśród uczniów powinno być zadaniem priorytetowym – potwierdza Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska (ZCP), który koordynuje sprawdzian w naszym kraju.
Problem ze współpracą w sieci
Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, do 14 czerwca do egzaminu podeszło ok. 18 tys. polskich uczniów ostatnich klas szkół podstawowych, a także wszystkich klas w szkołach ponadpodstawowych. To największa tego typu inicjatywa, która ma sprawdzić umiejętności w grupie teoretycznie najlepiej dostosowanej do cyfrowego świata.
– Chcemy się dowiedzieć, jak w świecie cyfrowym radzi sobie młode pokolenie i na ile są oni przygotowani do wejścia w życie zawodowe. To cenne informacje dla resortu edukacji, potencjalnych pracodawców, a przede wszystkim dla samych uczestników – tłumaczy Kanownik. Jak podkreśla, uczniowie szkół licealnych, technicznych oraz zawodowych radzą sobie tylko z 41 proc. zadań z cyfrowego testu. Lepiej, ale tylko nieznacznie, jest w podstawówkach – tu średnia poprawnych odpowiedzi to 46 proc. Najmniej trudności sprawia uczniom z obu poziomu szkół część określana jako „internet”, która bada umiejętności posługiwania się narzędziami w sieci, a także „bezpieczeństwo i systemy komputerowe" (sprawdza wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa). Największe kłopoty młodym Polakom sprawiają narzędzia biurowe, jak np. Excel, obsługa platform do współpracy w sieci oraz sieciach społecznościowych.