Chcę wrócić do swojej szkoły

Cezary Urban, dyrektor XIII LO w Szczecinie na urlopie, dziś poseł Platformy Obywatelskiej.

Aktualizacja: 10.11.2008 14:54 Publikacja: 10.01.2008 11:40

Chcę wrócić do swojej szkoły

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Nie było panu żal rozstać się z najlepszą w Polsce szkołą, by zostać posłem?[/b]

Cezary Urban: Oczywiście, że żal. To nawet trudno wyrazić. Prawda jest taka, że nie miałem pojęcia o tym, że będę musiał rozstać się ze szkołą. Nie chciałem tego robić, ale okazało się, że mandatu posła nie można rzekomo łączyć z funkcją dyrektora szkoły. Dlatego wziąłem bezpłatny urlop. Robię jednak wszystko, by wrócić na stanowisko. Staram się pozyskać dodatkowe ekspertyzy prawne i będę występował do marszałka Sejmu o możliwość łączenia funkcji dyrektora szkoły z mandatem posła.

[b]Dlaczego panu tak na tym zależy?[/b]

Moje najlepsze lata kariery zawodowej wiążą się z tą szkołą. Dyrektorem „trzynastki” byłem przez 11 lat. Zacząłem, gdy szkoła zajmowała dziewiąte miejsce w Szczecinie. Później zaczął się marsz do góry. Zaczęli ją wybierać coraz lepsi uczniowie. Renoma i prestiż rosły. Nie ukrywam, że praca w tej szkole mnie pasjonuje.

[b]Czy da się łączyć pracę posła z zadaniami dyrektora, który powinien być w szkole?[/b]

Nie jest to łatwe i miałem tego świadomość, gdy kandydowałem. Trzeba jednak zwrócić uwagę na korzyści. Gdy pełni się funkcję dyrektora i jest się człowiekiem, który ma wpływ na tworzenie prawa dotyczącego szkoły polskiej, to można na bieżąco obserwować to, co się dzieje w edukacji przy wprowadzaniu jakichś nowych przepisów w życie.

[b]Jak zamierza pan wykorzystać w Sejmie swoje doświadczenie dyrektora pierwszej w rankingu szkoły?[/b]

Trudno przenosić rozwiązania, które sprawdziły się w jednej, specyficznej szkole, na wszystkie w kraju. Ale są pewne sprawy uniwersalne. Na przykład wyznaczenie celu pracy szkoły. Moim zdaniem celem powinno być stałe podnoszenie poziomu jakości kształcenia i wychowania. Nie można stosować wobec siebie taryfy ulgowej i mówić: „nie mamy sukcesów, bo do nas przychodzą słabsi uczniowie”. Z każdym uczniem można pracować, od każdego można wymagać i odnosić na pewnym wyznaczonym odcinku sukcesy.

[b]Co jeszcze chciałby pan zmienić?[/b]

System wynagradzania nauczycieli. W większości przypadków nauczyciele, często bez względu na jakość pracy, dostają takie same pieniądze. Nie ma systemu, który powodowałby, że im lepiej nauczyciel pracuje, tym większe ma wymierne korzyści w postaci wynagrodzenia. Struktura obowiązującego systemu wynagradzania jest bardzo szkodliwa. Druga rzecz to uporządkowanie matury. Nie zdarzyło się w ostatnich latach, by uczeń na początku pierwszej klasy wiedział, jak będzie wyglądała jego matura, i nie było po drodze żadnych zmian. To są dwie rzeczy, które z punktu widzenia wieloletniego dyrektora najbardziej przeszkadzają w pracy.

[b]W XIII LO w Szczecinie są obowiązkowe mundurki. Czy jest pan za ich pozostawieniem w szkołach?[/b]

Uważam, że trzeba zmienić prawo, by szkoły miały wolność wyboru, czy chcą mieć mundurki, czy nie. Ale gdy już się na nie zdecydują, powinny być obowiązkowe na terenie szkoły.

[b]Jakie były argumenty w XIII LO, by wprowadzić jednolite stroje?[/b]

Mundurki w „trzynastce” są od 2005 roku. Zdecydowaliśmy się je wprowadzić, by zlikwidować pełny luz w strojach. W XIII LO uczniowie znają zasadę, że w tej szkole trzeba się wyróżniać czymś innym niż strojem.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?