Zadanie nr 32 rozwiążą kuratorzy

Szefowie kuratoriów mają zadbać, by poszkodowani na teście uczniowie dostali się do liceów

Publikacja: 02.05.2008 01:24

Zadanie nr 32 rozwiążą kuratorzy

Foto: Rzeczpospolita

W śląskim kuratorium już w środę rozdzwoniły się telefony od rodziców gimnazjalistów z pytaniami, do kogo mają się zgłosić, by ich dzieci miały zapewnione miejsce w liceum. Urzędnicy nie wiedzieli, co mają odpowiadać. Bo do kuratorów nie dotarła decyzja Ministerstwa Edukacji, że to oni mają rozwiązać problem zadania nr 32 z testu humanistycznego dla gimnazjalistów.

Polecono w nim napisać charakterystykę bohatera „Syzyfowych prac” Żeromskiego lub „Kamieni na szaniec” Kamińskiego. W niektórych szkołach nauczyciele nie omówili tych lektur. Uczniowie stracili szansę na 16 punktów. A każdy punkt decyduje o dostaniu się do liceum.

W środę wiceminister Zbigniew Marciniak ogłosił: – Sprawę przyjęcia do szkoły każdego ucznia będą indywidualnie pilotować kuratorzy. Zaczną od rozmów z rodzicami, uczniami i szkołami, do których chcą się dostać.

Wiceminister zaznaczył, że nie ma podstaw, by test powtarzać w całości lub w części, gdyż został przeprowadzony prawidłowo. Rozważenie powtórki proponował rzecznik praw obywatelskich. – Nie wiem, czy to jest najlepsze rozwiązanie. Jednak propozycja ministerstwa też nie jest wyjściem z sytuacji, tylko przerzuceniem problemu na kuratorów – mówi dr Janusz Kochanowski. – Wątpię, czy to dobra decyzja. Załatwianie indywidualnie spraw oznacza, że w różnych miejscach kraju sprawa przyjęcia do szkoły będzie różnie rozstrzygnięta. To może naruszyć zasadę równości i doprowadzić do nowego zamieszania.

Sprawę przyjęcia do szkoły każdego ucznia będą indywidualnie pilotować kuratorzy prof. Zbigniew Marciniak wiceminister edukacji

Kuratorzy są zaskoczeni tym, czego oczekuje od nich ministerstwo. – Na spotkaniu z nami zapowiadano, że problem zostanie rozwiązany na szczeblu ministerialnym – mówi kurator podlaski Jerzy Kiszkiel.

– Nie mamy prawa nakazać dyrektorowi przyjąć dziecka do szkoły. Jedyne, co możemy, to wskazywać wolne miejsca – dodaje Janina Jakubowska z kuratorium dolnośląskiego.

Wiesława Zewald, p.o. kuratora łódzkiego, zamierza rozmawiać z dyrektorami szkół, by uczniowie, którym zabraknie punktów przez pechowe zadanie, zostali przyjęci nadprogramowo.

Maciej Osuch, społeczny rzecznik praw ucznia, ostrzega: – MEN namawia do łamania prawa, bo w rozporządzeniu mówiącym o sposobie przyjmowania uczniów do szkół nie ma mowy o „pilotowaniu” naboru przez kuratorów. Trzeba znaleźć inne rozwiązanie, np. ustalić przelicznik punktów taki sam w całym kraju – proponuje.

Co na to dyrektorzy liceów? – Do szkoły przyjmuje się na podstawie punktów ze świadectwa i egzaminu – mówi Wiesław Włodarski, prezes Stowarzyszenia Dyrektorów Szkół Średnich. – Na jakiej podstawie mam przyjąć ucznia, który będzie ich miał mniej niż inni?

– W naszej szkole nie będziemy wnikać, na ile wyniki testu humanistycznego zostały zaniżone wskutek zamieszania z lekturami – mówi Lucyna Woch, dyrektor Liceum im. św. Marii Magdaleny w Poznaniu.

Z informacji „Rz” wynika, że poszkodowanych jest więcej niż ok. tysiąca, jak twierdzi resort. Na samym Śląsku jest ich ponad 1200, na Pomorzu 700, w Dolnośląskiem – 409, w Lubelskiem – 241.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki r.czeladko@rp.pl

W śląskim kuratorium już w środę rozdzwoniły się telefony od rodziców gimnazjalistów z pytaniami, do kogo mają się zgłosić, by ich dzieci miały zapewnione miejsce w liceum. Urzędnicy nie wiedzieli, co mają odpowiadać. Bo do kuratorów nie dotarła decyzja Ministerstwa Edukacji, że to oni mają rozwiązać problem zadania nr 32 z testu humanistycznego dla gimnazjalistów.

Polecono w nim napisać charakterystykę bohatera „Syzyfowych prac” Żeromskiego lub „Kamieni na szaniec” Kamińskiego. W niektórych szkołach nauczyciele nie omówili tych lektur. Uczniowie stracili szansę na 16 punktów. A każdy punkt decyduje o dostaniu się do liceum.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?