Zadanie nr 32 rozwiążą kuratorzy

Szefowie kuratoriów mają zadbać, by poszkodowani na teście uczniowie dostali się do liceów

Publikacja: 02.05.2008 01:24

Zadanie nr 32 rozwiążą kuratorzy

Foto: Rzeczpospolita

W śląskim kuratorium już w środę rozdzwoniły się telefony od rodziców gimnazjalistów z pytaniami, do kogo mają się zgłosić, by ich dzieci miały zapewnione miejsce w liceum. Urzędnicy nie wiedzieli, co mają odpowiadać. Bo do kuratorów nie dotarła decyzja Ministerstwa Edukacji, że to oni mają rozwiązać problem zadania nr 32 z testu humanistycznego dla gimnazjalistów.

Polecono w nim napisać charakterystykę bohatera „Syzyfowych prac” Żeromskiego lub „Kamieni na szaniec” Kamińskiego. W niektórych szkołach nauczyciele nie omówili tych lektur. Uczniowie stracili szansę na 16 punktów. A każdy punkt decyduje o dostaniu się do liceum.

W środę wiceminister Zbigniew Marciniak ogłosił: – Sprawę przyjęcia do szkoły każdego ucznia będą indywidualnie pilotować kuratorzy. Zaczną od rozmów z rodzicami, uczniami i szkołami, do których chcą się dostać.

Wiceminister zaznaczył, że nie ma podstaw, by test powtarzać w całości lub w części, gdyż został przeprowadzony prawidłowo. Rozważenie powtórki proponował rzecznik praw obywatelskich. – Nie wiem, czy to jest najlepsze rozwiązanie. Jednak propozycja ministerstwa też nie jest wyjściem z sytuacji, tylko przerzuceniem problemu na kuratorów – mówi dr Janusz Kochanowski. – Wątpię, czy to dobra decyzja. Załatwianie indywidualnie spraw oznacza, że w różnych miejscach kraju sprawa przyjęcia do szkoły będzie różnie rozstrzygnięta. To może naruszyć zasadę równości i doprowadzić do nowego zamieszania.

Sprawę przyjęcia do szkoły każdego ucznia będą indywidualnie pilotować kuratorzy prof. Zbigniew Marciniak wiceminister edukacji

Kuratorzy są zaskoczeni tym, czego oczekuje od nich ministerstwo. – Na spotkaniu z nami zapowiadano, że problem zostanie rozwiązany na szczeblu ministerialnym – mówi kurator podlaski Jerzy Kiszkiel.

– Nie mamy prawa nakazać dyrektorowi przyjąć dziecka do szkoły. Jedyne, co możemy, to wskazywać wolne miejsca – dodaje Janina Jakubowska z kuratorium dolnośląskiego.

Wiesława Zewald, p.o. kuratora łódzkiego, zamierza rozmawiać z dyrektorami szkół, by uczniowie, którym zabraknie punktów przez pechowe zadanie, zostali przyjęci nadprogramowo.

Maciej Osuch, społeczny rzecznik praw ucznia, ostrzega: – MEN namawia do łamania prawa, bo w rozporządzeniu mówiącym o sposobie przyjmowania uczniów do szkół nie ma mowy o „pilotowaniu” naboru przez kuratorów. Trzeba znaleźć inne rozwiązanie, np. ustalić przelicznik punktów taki sam w całym kraju – proponuje.

Co na to dyrektorzy liceów? – Do szkoły przyjmuje się na podstawie punktów ze świadectwa i egzaminu – mówi Wiesław Włodarski, prezes Stowarzyszenia Dyrektorów Szkół Średnich. – Na jakiej podstawie mam przyjąć ucznia, który będzie ich miał mniej niż inni?

– W naszej szkole nie będziemy wnikać, na ile wyniki testu humanistycznego zostały zaniżone wskutek zamieszania z lekturami – mówi Lucyna Woch, dyrektor Liceum im. św. Marii Magdaleny w Poznaniu.

Z informacji „Rz” wynika, że poszkodowanych jest więcej niż ok. tysiąca, jak twierdzi resort. Na samym Śląsku jest ich ponad 1200, na Pomorzu 700, w Dolnośląskiem – 409, w Lubelskiem – 241.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki r.czeladko@rp.pl

W śląskim kuratorium już w środę rozdzwoniły się telefony od rodziców gimnazjalistów z pytaniami, do kogo mają się zgłosić, by ich dzieci miały zapewnione miejsce w liceum. Urzędnicy nie wiedzieli, co mają odpowiadać. Bo do kuratorów nie dotarła decyzja Ministerstwa Edukacji, że to oni mają rozwiązać problem zadania nr 32 z testu humanistycznego dla gimnazjalistów.

Polecono w nim napisać charakterystykę bohatera „Syzyfowych prac” Żeromskiego lub „Kamieni na szaniec” Kamińskiego. W niektórych szkołach nauczyciele nie omówili tych lektur. Uczniowie stracili szansę na 16 punktów. A każdy punkt decyduje o dostaniu się do liceum.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?