Żeby historia nie trafiła do lamusa

MEN nie wyklucza, że zmieni podstawę programową nauczania historii tak, by wszyscy uczniowie liceów poznali lepiej dzieje Polski.

Publikacja: 07.02.2009 01:53

Lekcja historii

Lekcja historii

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

W Ministerstwie Edukacji sygnatariusze listu otwartego „Ratujmy historię, ratujmy polski kanon” spotkali się z ekspertami resortu, którzy tworzyli nową podstawę programową (określa, czego szkoła uczy).

List 26 stycznia opublikowała „Rz”. Podpisali się pod nim historycy i poloniści, profesorowie polskich i zagranicznych uniwersytetów. Tak wyrazili swe zaniepokojenie pomysłem resortu edukacji na nauczanie historii i literatury.

Nowa podstawa programowa, która we wrześniu wchodzi już do szkół podstawowych i gimnazjów, zakłada, że podstawowe wykształcenie ogólne wszyscy uczniowie zakończą po pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej. W przypadku liceów oznacza to, że od drugiej klasy młodzież skupi się na nauce wybranych przedmiotów rozszerzonych potrzebnych do matury i studiów.

MEN chce też, by ci, którzy się zdecydują na naukę samych przedmiotów humanistycznych, realizowali też wybrane zagadnienia z bloku „Przyroda”. A ci, którzy skupią się na przedmiotach ścisłych, będą musieli przerabiać zagadnienia z bloku „Historia i społeczeństwo”.

[wyimek]W szkole kształci się nie tylko przyszłego lekarza czy inżyniera, ale też obywatela - dr hab. Antoni Dudek[/wyimek]

Do wyboru będą m.in. tematy: „Kobieta i mężczyzna, rodzina”, „Gospodarka”, „Ojczysty panteon i ojczyste spory”. Jeśli nauczyciele nie wybiorą tego ostatniego, uczniowie mogą w liceum w ogóle nie usłyszeć np. o powstaniach XIX wieku. W liceach nie będzie się też uczyło „żadnego wspólnego kanonu historii Polski w Europie, ale jedynie dziewięć bloków tematycznych do wyboru” – napisali autorzy apelu.

Jak wyglądało ich spotkanie z ekspertami MEN?

– Ścierały się dwa punkty widzenia, które w uproszczeniu można nazwać liberalnym i konserwatywnym – mówił o dyskusji dr hab. Antoni Dudek z Uniwersytetu Jagiellońskiego, jeden z sygnatariuszy listu. – Liberalny reprezentowało ministerstwo, które wychodzi z założenia, że trzeba dać większą swobodę nauczycielom i obniżyć próg wymagań wobec uczniów, bo do liceów trafia coraz więcej młodych ludzi, którzy nie radzą sobie z obecnie stawianymi wymaganiami. Przeciwko temu jest większość sygnatariuszy listu. Uważają, że szkoła nie może ulegać trendom cywilizacyjnym, tylko musi dążyć do egzekwowania kanonu, który jest fundamentem polskiej tożsamości i kultury.

Wymiana argumentów zakończyła się uzgodnieniem, że MEN gotów jest uwzględnić przynajmniej niektóre propozycje autorów apelu i zmienić rozporządzenie o podstawie programowej.

– W szkole kształci się nie tylko przyszłego lekarza czy inżyniera, ale też obywatela, i ten obywatel musi mieć pewien kanon wiedzy, który tworzą przede wszystkim język polski i historia. Redukowanie godzin tych przedmiotów musi się odbić na świadomości obywatelskiej – podkreśla dr hab. Dudek.

List [link=http://blog.rp.pl/listotwarty/2009/01/28/ratujmy-historie-ratujmy-polski-kanon/]„Ratujmy historię, ratujmy polski kanon”[/link]

W Ministerstwie Edukacji sygnatariusze listu otwartego „Ratujmy historię, ratujmy polski kanon” spotkali się z ekspertami resortu, którzy tworzyli nową podstawę programową (określa, czego szkoła uczy).

List 26 stycznia opublikowała „Rz”. Podpisali się pod nim historycy i poloniści, profesorowie polskich i zagranicznych uniwersytetów. Tak wyrazili swe zaniepokojenie pomysłem resortu edukacji na nauczanie historii i literatury.

Pozostało 87% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?