Eksperci powiedzieli, co dolega uczelniom

Masowe kształcenie na kierunkach społecznych, niemal brak własnej kadry na uczelniach niepublicznych – to niektóre bolączki uczelni

Publikacja: 08.01.2010 01:21

Możemy się pochwalić jednym z najwyższych w Europie wskaźników powszechności studiów (według OECD w 2007 r. wynosił 31 proc. w grupie wiekowej 20 – 29 lat). Kształci się 1,93 mln osób. – Tylko państwa skandynawskie i Słowenia mają wyższe współczynniki – mówił prof. Stefan Jackowski na konferencji konsorcjum Ernst & Young oraz Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Na zlecenie Ministerstwa Nauki konsorcjum przygotowuje strategię rozwoju szkolnictwa wyższego.

Wczoraj przedstawiło diagnozę jego stanu. Liczba studentów jest jednym z niewielu plusów. Wczoraj „Rz” ujawniła, że do bolączek, jakie wytykają eksperci, należą rozwinięte na niespotykaną w Europie skalę niestacjonarne studia płatne.

58 proc. studentów uczelni publicznych i niepublicznych płaci za naukę. – Bezpłatne studia to fikcja – mówił prof. Jackowski. Dodał, że udział środków prywatnych w nakładach na szkolnictwo wyższe jest porównywalny z tym w Wielkiej Brytanii, gdzie czesne jest powszechne.

Poza tym studenci nie zawsze otrzymują wykształcenie dobrej jakości. Bo na kierunkach społecznych na doktora habilitowanego przypada 300 studentów, na pedagogicznych – nawet 500.

Z kolei uczelnie niepubliczne niemal nie mają własnej kadry. Eksperci podają, że z 18 tys. etatów tylko dla 900 osób są one pierwszym miejscem pracy.

Ekspert wskazał też na dysproporcję między liczbą doktorantów a otwartymi przewodami doktorskimi. Na 32 tys. doktorantów w 2008 r. 7 tys. miało otwarty przewód doktorski.

W lutym konsorcjum ma upublicznić strategię, w której będą recepty na poprawę stanu uczelni.

Możemy się pochwalić jednym z najwyższych w Europie wskaźników powszechności studiów (według OECD w 2007 r. wynosił 31 proc. w grupie wiekowej 20 – 29 lat). Kształci się 1,93 mln osób. – Tylko państwa skandynawskie i Słowenia mają wyższe współczynniki – mówił prof. Stefan Jackowski na konferencji konsorcjum Ernst & Young oraz Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Na zlecenie Ministerstwa Nauki konsorcjum przygotowuje strategię rozwoju szkolnictwa wyższego.

Wczoraj przedstawiło diagnozę jego stanu. Liczba studentów jest jednym z niewielu plusów. Wczoraj „Rz” ujawniła, że do bolączek, jakie wytykają eksperci, należą rozwinięte na niespotykaną w Europie skalę niestacjonarne studia płatne.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?