Reklama
Rozwiń

Nauczyciele: to był zbyt prosty test

Humanistyczny egzamin gimnazjalny. By go zaliczyć, uczniowie nie musieli znać obowiązkowych lektur

Publikacja: 28.04.2010 05:10

Nauczyciele: to był zbyt prosty test

Foto: ROL

450 tys. uczniów trzecich klas z ok. 7 tys. gimnazjów w całym kraju rozpoczęło trzydniowy egzamin na koniec gimnazjum. Jego wyniki wraz z ocenami na świadectwie w ogromnym stopniu decydują o przyjęciu do liceum.

[srodtytul]O sobie samych[/srodtytul]

Wczoraj gimnazjaliści pisali test humanistyczny. Zadania skrytykowali poloniści, bo aby je rozwiązać, gimnazjaliści nie musieli wykazać się znajomością szkolnych lektur. – Polonistka zauważyła, że po raz pierwszy od 2002 r., od kiedy odbywa się egzamin, temat rozprawki nie odwołuje się do żadnego dzieła literackiego, dzieła sztuki czy wydarzenia historycznego – mówi Cezary Urban, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 7 w Szczecinie.

Z kolei do udzielania odpowiedzi na inne pytania wystarczyło przeczytanie fragmentów dzieł przytoczonych w arkuszu egzaminacyjnym. – To daje uczniom argument, by nie czytać żadnych lektur, skoro nie są egzekwowane na egzaminie – dodaje dyrektor Urban.

Uczniowie mieli m.in. odpowiedzieć na pytania do cytatów z Biblii, „Krzyżaków” H. Sienkiewicza, „Władcy Pierścieni. Dwie wieże” J. R. R. Tolkiena (w treść arkusza wkradł się błąd i CKE podała jako źródło „Władca Pierścienia. Dwie wieże”).

Zdający musieli też napisać rozprawkę na temat: „Czy wybór przyszłej szkoły jest dla gimnazjalistów trudną decyzją?”. Polecenie wymagało, by uwzględnili „cechy gimnazjalistów oraz możliwości i konsekwencje wyboru”.

– Temat nas ucieszył, bo można było zawrzeć własne przemyślenia – komentowali Daniel Kasprowicz i Katarzyna Chałaj z Gimnazjum nr 40 w Łodzi. 

Nauczyciele skrytykowali to, że gimnazjaliści, zamiast o bohaterach literackich, pisali o samych sobie. – Dobrze, że uczniowie mogą wypowiadać się na bliskie im tematy, ale na egzaminie nie powinno zabraknąć odniesienia się do literatury i wiedzy zdobywanej przez trzy lata w gimnazjum – zauważa Violetta Tarnawska, polonistka z Warszawy.

[srodtytul]Lektury za rok?[/srodtytul]

Inni poloniści także nie kryją rozczarowania i uważają, że test był zbyt prosty. – Poziom nauczania języka polskiego się obniża – stwierdza Maria Gudro ze Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów. – Uczniowie nie potrafią pisać spójnych tekstów. Mają problem z odwoływaniem się do dzieł literackich. Temat rozprawki wcale nauczycielom nie pomaga w zachęcaniu do czytania lektur, bo wskazuje, że dziecko może pisać na egzaminie, o czym chce.

Stowarzyszenie będzie analizować treść testu. Maria Gudro nie wyklucza, że w maju powstanie oficjalne stanowisko, które zostanie przedstawione Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Co na to jej dyrektor?

– To, że w tym roku nie było pytania o lekturę, to nie znaczy, że nie będzie go też w przyszłym – podkreśla prof. Krzysztof Konarzewski, dyrektor CKE. Dodaje, że cały test stworzono w oparciu o podstawę programową i obowiązujące standardy wymagań. A zadania i dobór tekstów są różnorodne, tak by test humanistyczny, obejmujący różne przedmioty, obejmował też różnorodną problematykę.

Dziś uczniowie piszą test matematyczno-przyrodniczy, a jutro – z języka obcego (wynik tego drugiego w tym roku jeszcze nie liczy się przy rekrutacji do liceum). – Egzamin to przeżycie dla każdego ucznia, bo wynik dwóch pierwszych testów decyduje o dalszej edukacji: wyborze dobrego liceum, a przez to potem o dostaniu się na wybrane studia – podkreśla Cezary Urban.

[ramka][b]Test humanistyczny [link=http://www.cke.edu.pl]www.cke.edu.pl[/link][/b][/ramka]

450 tys. uczniów trzecich klas z ok. 7 tys. gimnazjów w całym kraju rozpoczęło trzydniowy egzamin na koniec gimnazjum. Jego wyniki wraz z ocenami na świadectwie w ogromnym stopniu decydują o przyjęciu do liceum.

[srodtytul]O sobie samych[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku