Krótki plan maturzystów

Przyszłość to dla nich studia. Dopiero potem chcą zaplanować życie

Publikacja: 04.05.2010 02:28

Dla młodych ludzi najważniejszym celem jest założenie rodziny

Dla młodych ludzi najważniejszym celem jest założenie rodziny

Foto: Rzeczpospolita

– Co będę robić za dziesięć lat? Trudno powiedzieć, na razie skupiam się na maturze – mówi Marlena Wyskok z II Liceum Ogólnokształcącego w Lesznie.

Jeszcze kilka lat temu była przekonana, że chce studiować resocjalizację. Żeby być blisko ludzi. Podczas nauki w liceum doszła jednak nowa pasja – historia. Plany trzeba było zweryfikować. – Pewnie złożę podanie i na historię, i na resocjalizację. Mam nadzieję, że coś z tego wyjdzie – podkreśla. A potem? – Sądzę, że mogłabym się spełnić jako nauczycielka albo wykładowca na uczelni. Może będę pracowała w jakimś muzeum? – zastanawia się.

Marlena nie jest wyjątkiem. Większość maturzystów 2010 nie ma zaplanowanej przyszłości – wynika z badania GfK Polonia na zlecenie „Rz”.

O to, co będą robić za pięć lat oraz jak ich życie zmieni się dziesięć lat po maturze, zapytaliśmy 500 młodych ludzi.

Najwięcej (35 proc.) badanych wskazywało, że za pięć lat, czyli po studiach, będą dopiero szukać sposobu na życie. Co dziesiąty maturzysta nawet się nie zastanawiał nad przyszłością. Niewiele – 13 proc. – sądzi, że założy swoją firmę lub na pewno będzie pracować (14 proc).

Maturzyści nie wyobrażają sobie też swego życia za dziesięć lat. Najpewniejszą rzeczą według nich będzie to, że założą rodzinę (40 proc.).

– Młodzi ludzie późno wchodzą w dorosłość. Nie mają strategii rozwoju zawodowego – ocenia prof. Stefan Kwiatkowski, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Również z jego badań wynika, że młodzież nie planuje długookresowo. – Nie zdaje sobie sprawy z tego, że pięć lat studiów to szmat czasu. Mogą to być lata zmarnowane albo przeciwnie: mogą być odskocznią do kariery – zaznacza profesor.

Inaczej brak planów interpretuje prof. Anna Zalewska, psycholog z SWPS: – To nie przejaw beztroski, ale raczej wyraz świadomości potrzeby dostosowania się do rynku pracy i znajomość świata, który wciąż się zmienia; świadomość, że za kilka lat mogą powstać miejsca pracy w profesjach, które dziś nie istnieją – mówi.

Z jej badań wynika, że polska młodzież bardziej niż rówieśnicy z Anglii, Turcji czy Hiszpanii zainteresowana jest poszukiwaniem w mediach – szczególnie w Internecie – informacji, które mają wpływ na jej życie. Badani przez „Rz” również deklarowali, że interesują się polityką, gospodarką i kulturą (ponad 70 proc. wskazywało, że na bieżąco śledzi, co dzieje się w kraju i za granicą).

Minął pęd młodych do zagranicznych wyjazdów. Jedynie 3 – 4 proc. badanych deklaruje, że chce kiedyś mieszkać za granicą.

– Kryzys gospodarczy pokazał, że nie ma baśniowych miejsc, w których lepiej się żyje – tłumaczy prof. Stefan Kwiatkowski.

Prof. Zalewska dodaje, że polska młodzież w porównaniu z zagranicznymi rówieśnikami ma silniejsze przekonanie o tym, że w lokalnym środowisku będzie lepiej się działo niż na całym świecie oraz że jest w stanie wpływać na to, co dzieje się wokół niej.

[ramka][srodtytul]Egzamin 2010 [/srodtytul]

Rozpoczyna się pierwsza od ponad ćwierć wieku matura z obowiązkową matematyką Dziś pisemnym egzaminem z języka polskiego ponad 404 tys. młodych ludzi zaczyna egzamin dojrzałości 2010. W środę wszyscy będą obowiązkowo zdawali egzamin z matematyki na poziomie podstawowym. Matura (pisemna i ustna) potrwa do 28 maja. Jej wyniki decydują o przyjęciu na studia. [/ramka]

[ramka][srodtytul]Dla Młodych Ludzi najistotniejszym celem do osiągnięcia w przyszłości jest założenie rodziny[/srodtytul]

Najważniejszym celem życiowym dla maturzystów 2010 jest posiadanie żony lub męża. Na kilkanaście dni przed maturą (13 – 15 kwietnia) GfK Polonia na zlecenia „Rz” zapytała 500 maturzystów z całej Polski m.in. o to, co jest dla nich najważniejsze i co będą robić za pięć i dziesięć lat po maturze. Plany na przyszłość wybierali spośród określonych propozycji. Z kolei ranking celów powstał poprzez przyznawanie przez maturzystów punktów od 1 do 100 podanym odpowiedziom.

—rc[/ramka]

Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego