Szykuje się rewolucja w układaniu testów egzaminacyjnych po podstawówce, gimnazjum i maturalnych. Centralna Komisja Egzaminacyjna chce, by za mniej więcej trzy lata testy były tworzone z puli zadań zgromadzonych w tzw. bankach zadań. Ich autorem może zostać każdy.
[srodtytul]Rzemieślnicy i artyści [/srodtytul]
– Chcemy skrzyknąć najbardziej twórczych autorów zadań – mówi "Rz" prof. Krzysztof Konarzewski, dyrektor CKE. – Niezależnie od tego, co teraz robią. To mogą być nauczyciele zatrudnieni w szkołach, akademiccy, pracownicy okręgowych komisji egzaminacyjnych, gospodynie domowe. Ważne, by były zainteresowane układaniem zadań egzaminacyjnych i by potrafiły to robić.
Zanim jednak ktoś zostanie autorem maturalnego pytania, najpierw sam musi dobrze się wywiązać z zadania, jakie stawia przed nim CKE.
Komisja podaje zagadnienia, do których do końca września trzeba przesłać próbkę pytań. Na przykład kandydat na autora zadań z historii musi wybrać tekst lub teksty oceniające powstanie warszawskie i ułożyć do niego/nich zadania sprawdzające zrozumienie uwarunkowań politycznych i społecznych wybuchu i klęski powstania. Z kolei kandydat do układania zadań z języka polskiego ma wymyślić polecenia, które sprawdzą znajomość "Zemsty" Aleksandra Fredry.