Jak w edukacji dogonić Finlandię

Polscy uczniowie są wciąż poniżej średniej OECD, jeśli chodzi o umiejętności matematyczne

Publikacja: 15.12.2010 02:58

Jak w edukacji dogonić Finlandię

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Centralna Komisja Egzaminacyjna podała wczoraj wyniki próbnej matury z matematyki (matematyka jest obowiązkowa od maja 2010 r.). Próbę zaliczyło 64 proc. uczniów.

To mniej niż rok temu. Wówczas próbę przed pierwszym obowiązkowym egzaminem zdało 76 proc. A samą maturę zaliczyło blisko 90 proc. Ale eksperci ocenili egzamin jako łatwy.

– Zaczęliśmy wprowadzanie matematyki na maturę od pokazania, że nie jest to takie trudne. Efektem jest to, że uczniowie pomyśleli, iż może nie trzeba się przykładać – tak Mirosław Sawicki, wicedyrektor CKE i były minister edukacji, komentował wczoraj wyniki próby.

Przedstawił je na konferencji poświęconej m.in. rozwijaniu kompetencji matematycznych, którą zorganizowały Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji i Ośrodek Rozwoju Edukacji. Wiceszef CKE alarmował, że większość uczniów uzyskała gorsze wyniki. Średni wynik np. w ogólniakach to 24,38 pkt na 50 możliwych, w technikach – 14,77.

– Edukacja matematyczna wymaga poprawy – przyznał Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Swą opinię poparł wynikami badań umiejętności matematycznych uczniów, które ocenia PISA (Programme for International Student Assessment) – badanie przeprowadzane co trzy lata pod kierunkiem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w 65 krajach („Rz” pisała o nim w ubiegłym tygodniu).

Z PISA wynika, że Polska poprawia wyniki z umiejętności czytania i interpretacji oraz rozumowania w naukach przyrodniczych, ale jeśli chodzi o umiejętności matematyczne, pozostaje nieco poniżej średniej OECD. Federowicz zaznaczył, że inne kraje też mają kłopot z osiąganiem dobrych wyników z matematyki. Jego zdaniem w Polsce problem może tkwić w kształceniu nauczycieli, bo inne badanie OECD pokazało, że studenci matematyki, tak jak uczniowie, są słabsi w rozwiązywaniu nieszablonowych zadań.

Jak poprawić uczenie matematyki? – Powinniśmy, podając wyniki np. matur, pokazywać mniej statystyk, ale więcej analiz, po to, by nauczyciele mogli analizować błędy uczniów – odpowiada Mirosław Sawicki. – Przydałyby się też lepsze zbiory zadań. Te istniejące zawierają mało zadań np. na dowodzenie albo z geometrii, wymagających wyobraźni przestrzennej.

Centralna Komisja Egzaminacyjna podała wczoraj wyniki próbnej matury z matematyki (matematyka jest obowiązkowa od maja 2010 r.). Próbę zaliczyło 64 proc. uczniów.

To mniej niż rok temu. Wówczas próbę przed pierwszym obowiązkowym egzaminem zdało 76 proc. A samą maturę zaliczyło blisko 90 proc. Ale eksperci ocenili egzamin jako łatwy.

Pozostało 84% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?