Polscy studenci będą się ścigać w Formule 1

Międzynarodowy konkurs Formula SAE odbędzie się we Włoszech. Wystartują w nim m.in. polscy studenci, ale najpierw muszą zaprojektować i zbudować bolid w stylu Formuły 1, którym będą się ścigać. Projekt jest już gotowy. Brakuje tylko sponsorów, którzy wesprą budowę pojazdu.

Publikacja: 29.03.2011 13:34

Polski bolid pojedzie we wrześniu na torze Varano de’ Melegari Circuit we Włoszech

Polski bolid pojedzie we wrześniu na torze Varano de’ Melegari Circuit we Włoszech

Foto: materiały prasowe

WUT Racing to zespół ponad 30 studentów Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, który przygotowuje się do konkursu studenckiego organizowanego przez Society of Automotive Engineers International (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji). Konkurs polega na zaprojektowaniu i skonstruowaniu bolidu, który następnie weźmie udział co najmniej w jednym z siedmiu wyścigów organizowanych na torach wszystkich kontynentów. Uczestniczy w nich  udział ponad 100 ekip z całego świata. Z powodu wysokich kosztów udziału w zawodach polscy studenci wystartują tylko w jednym wyścigu.

Wyścig na dystansie 22 kilometrów odbędzie się w dniach 2 – 5 września 2011 r. na torze Varano de' Melegari Circuit we Włoszech. Uczestnictwo w Formule SAE pozwala na połączenie zdobytej na studiach wiedzy z umiejętnościami praktycznymi, ponadto daje możliwość porównania zastosowanych rozwiązań i wymiany doświadczeń ze studentami z całego świata. – To nie jest zwykły wyścig, ale zawody konstruktorskie, których efektów nie ocenia komisja, ale rewiduje je tor – mówi Andrzej Zinkiewicz, członek Komitetu Sterującego. Organizatorzy będą brać pod uwagę m.in. dynamikę i zwrotność auta oraz przyspieszenie, wytrzymałość, ekonomię jazdy oraz sprint. Od uczestników wymagane są także testy statyczne, prezentacja techniczna bolidu, kosztorys i prezentacja biznesowa.

Bolid za 150 tysięcy

Jeszcze w marcu ma się rozpocząć budowa bolidu. Będzie miał moc 100 koni mechanicznych, do 100 km/h przyspieszać ma w ciągu 4 sekund. Na realizację założeń potrzeba od 150 do 300 tys. złotych. – Nasz optymalny budżet, pozwalający wykonać wszystkie elementy bolidu zgodnie z początkowymi założeniami, odbyć wymaganą ilość testów na torze i zapewnić komfortowy wyjazd na zawody, wynosi 198 tys. Minimalną kwotą, która pozwoli nam uczestniczyć w zawodach, zmuszając jednak do rezygnacji z niektórych rozwiązań technicznych, ograniczenia testów i maksymalnego zmniejszenia wymiaru czasowego i osobowego ekipy, która wyjedzie na zawody do Włoch, jest 140 tys. zł. Poniżej tej kwoty nie będziemy w stanie wystartować we wrześniu, natomiast przygotujemmy dobry grunt dla osób, które zajmą się projektem w przyszłym roku. W naszym bolidzie chcemy zastosować innowacyjne rozwiązania, jak np. zaawansowaną aerodynamikę oraz doładowanie silnika. Są to elementy, które wykraczają poza ramy standardowego bolidu startującego w zawodach i liczymy, że zapewnią nam przewagę nad przeciwnikami – mówi Andrzej Zinkiewicz.

Obecnie trwają poszukiwania sponsorów i rozmowy z SGH, która być może dołoży się do projektu. – Kontaktujemy się ze wszystkimi firmami, które w jakikolwiek sposób mogą być zainteresowane współpracą z WUT Racing. Od największych polskich, a nawet światowych korporacji, aż do dostawców poszczególnych części. Jesteśmy już po wielu rozmowach i czekamy na odpowiedzi – mówi Artur Leszko, członek Komitetu Sterującego.

Studenci założyli sobie ambitny plan. Do końca czerwca chcą skończyć konstrukcję bolidu, przetestować go na płytach warszawskich lotnisk i znaleźć się w pierwszej dwudziestce zawodów. Nie uda im się to, jeśli nie znajdą się firmy, które sfinansują projekt.

WUT Racing to zespół ponad 30 studentów Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, który przygotowuje się do konkursu studenckiego organizowanego przez Society of Automotive Engineers International (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji). Konkurs polega na zaprojektowaniu i skonstruowaniu bolidu, który następnie weźmie udział co najmniej w jednym z siedmiu wyścigów organizowanych na torach wszystkich kontynentów. Uczestniczy w nich  udział ponad 100 ekip z całego świata. Z powodu wysokich kosztów udziału w zawodach polscy studenci wystartują tylko w jednym wyścigu.

Pozostało 83% artykułu
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Matriał Promocyjny
Ojcowie na urlopie to korzyści dla ich dzieci, rodzin, ale i firm
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska