– Nauczycielom uczącym w klasach I – III często brak umiejętności matematycznych i z zakresu dydaktyki matematyki, jak np. umiejętności przeanalizowania błędów uczniowskich – mówi Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE). – A nauczycielom starszych klas, absolwentom matematyki, czasem brak znajomości metod, jak przekazać uczniom wiedzę matematyczną czy wytłumaczyć jakieś zagadnienie.
Instytut właśnie przygotowuje raport o stanie polskiej edukacji. Jedna z jego części będzie poświęcona nauce matematyki w szkołach. – Na wszystkich poziomach nauczania zbyt dużą wagę przykładamy do posługiwania się algorytmami w działaniach, a za mało rozwijamy gotowość ucznia do szukania własnych dróg rozwiązań – stwierdza Federowicz.
Raport ma być przedstawiony w czerwcu na I Kongresie Polskiej Edukacji. Znajdą się w nim też uwagi do kształcenia przyszłych nauczycieli matematyki oparte m.in. na wynikach międzynarodowego Badania Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Matematyki (Teacher Education and Development Study in Mathematics, TEDS-M) przeprowadzanego przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań Osiągnięć Edukacyjnych (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA). Wzięło w nim udział 16 krajów, dobranych tak, by reprezentowały różne systemy edukacji (m.in. Botswana, Chile, Niemcy, Norwegia, Polska, Rosja, Oman, Singapur, USA, Tajlandia). Międzynarodowy raport ukaże się jesienią. Polską część badania realizował Instytut Filozofii i Socjologii PAN (wyniki już opublikował).
Badacze sprawdzili kompetencje matematyczne i umiejętności nauczania przyszłych nauczycieli – studentów ostatnich lat edukacji wczesnoszkolnej i matematyki, oraz przeprowadzili ankiety wśród nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów. Co z nich wynika?
Przyszli nauczyciele matematyki mają problemy m.in. z rozwiązywaniem zadań nieschematycznych, w których trzeba podjąć samodzielnie decyzje i je uzasadnić, definiowaniem pojęć matematycznych, ocenianiem poprawności rozumowania ucznia oraz z nietypowymi rozwiązaniami zadań podawanych przez uczniów. Dobrze zaś radzą sobie m.in. z rozwiązywaniem zadań typowych.