Gminy walczą z Kartą

Samorządy domagają się od MEN zmian w Karcie nauczyciela, które ułatwią im politykę kadrową oraz podniosą jakość kształcenia

Publikacja: 20.04.2012 02:20

Obowiązujące przepisy doprowadziły do tego, że według raportów OECD oraz Eurydice (zajmującej się ed

Obowiązujące przepisy doprowadziły do tego, że według raportów OECD oraz Eurydice (zajmującej się edukacyjną agendą Komisji Europejskiej) polscy pedagodzy pracują najkrócej w Europie.

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Samorządowcy oczekują gruntownych zmian w Karcie nauczyciela. Kilka dni temu Związek Powiatów Polskich wystosował oficjalne stanowisko w tej sprawie. ZPP oczekuje od Ministerstwa Edukacji zmian w systemie finansowania oświaty, likwidacji niektórych nauczycielskich przywilejów, zmian w systemie awansu zawodowego pedagogów oraz przerzucenia ciężaru finansowania nauczycielskich rocznych urlopów na poratowanie zdrowia z gmin na ZUS.

Co na to MEN? Resort nie ma jeszcze zdania w tej sprawie.

Zmiany wydają się jednak nieuniknione. Obowiązujące przepisy doprowadziły do tego, że według raportów OECD oraz Eurydice (zajmującej się edukacyjną agendą Komisji Europejskiej) polscy pedagodzy pracują najkrócej w Europie. Do tego samorządy, choć są odpowiedzialne za edukację, nie mają żadnego wpływu na wysokość zarobków nauczycieli i mają ograniczone możliwości w kwestii kształtowania szkolnej polityki kadrowej.

– Pensja nauczycielska w żaden sposób nie jest skorelowana z efektami nauczania. Model awansu zawodowego, zgodnie z którym nauczyciel już po dziesięciu latach pracy może stanąć na najwyższym szczeblu tej drabiny, nie wpływa korzystnie na jakość nauczania w szkołach – mówi Tadeusz Narkun z ZPP.

Edukacja może funkcjonować bez Karty, najlepszym przykładem są szkoły niepubliczne – przekonują samorządy

Wskazuje, że system edukacji może sprawnie funkcjonować bez Karty, czego najlepszym przykładem są szkoły niepubliczne, w których ona nie obowiązuje. – Uwolnienie samorządów od rygorów zapisów Karty, a także wprowadzenie modelu finansowania oświaty opartego na jakości, a nie ilości uczniów wymusiłyby na szkołach podniesienie efektów kształcenia – dodaje ekspert ZPP. Samorządowcy przekonują, że system finansowania oświaty oparty na liczbie uczniów w sytuacji niżu demograficznego oraz bardzo ograniczonych możliwościach w obniżaniu kosztów stałych prowadzi do tego, że samorządy coraz więcej muszą dokładać do szkół. W niektórych gminach wydatki na edukację przekraczają połowę ich rocznych budżetów. Gminy dobija też obowiązek wypłacania pensji pedagogom, kiedy ci przebywają na rocznych urlopach na poratowanie zdrowia.

MEN nie jest w stanie odnieść się do pomysłu samorządowców. Biuro prasowe resortu poinformowało „Rz", że dopiero przygotowuje odpowiedzi do stanowiska samorządowców.

Do tej pory minister edukacji pytana o zmiany w Karcie odpowiadała zawsze tak samo: resort nie prowadzi żadnych prac w tej sprawie. Rozmowy nad ewentualnymi zmianami mają się rozpocząć, gdy Instytut Badań Edukacyjnych opublikuje wyniki badań dotyczące czasu pracy nauczycieli. Ale to przyszłoroczna perspektywa.

Propozycjami samorządów w maju ma się zająć komisja wspólna rządu i samorządu. – Zostaliśmy poproszeni o przygotowanie katalogu zmian, które z naszego punktu widzenia trzeba przeprowadzić natychmiast, i tych, które mogą poczekać – powiedział Marek Olszewski, wiceprzewodniczący Związku Gmin Wiejskich. Z nieoficjalnych informacji wynika, że inicjatywę w kwestii zmian w Karcie nauczyciela mieliby podjąć parlamentarzyści, którzy w ten sposób zdjęliby z rządu ciężar nauczycielskiego niezadowolenia.

Samorządowcy oczekują gruntownych zmian w Karcie nauczyciela. Kilka dni temu Związek Powiatów Polskich wystosował oficjalne stanowisko w tej sprawie. ZPP oczekuje od Ministerstwa Edukacji zmian w systemie finansowania oświaty, likwidacji niektórych nauczycielskich przywilejów, zmian w systemie awansu zawodowego pedagogów oraz przerzucenia ciężaru finansowania nauczycielskich rocznych urlopów na poratowanie zdrowia z gmin na ZUS.

Co na to MEN? Resort nie ma jeszcze zdania w tej sprawie.

Pozostało 85% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?