– Jestem w pierwszej klasie LO i nauczyciele już nas popędzają do wybrania przedmiotów rozszerzonych realizowanych w następnym roku. Sami dokładnie nic nie wiedzą i nie potrafią odpowiedzieć na nasze pytania dotyczące matury. Czy ucząc się francuskiego od tego roku mogę go rozszerzyć i czy jako dodatkowe przedmioty rozszerzone mogłabym zdawać dwa języki obce – pyta na jednym z forów licealistka o nicku „coffeee".
Inna o nicku „uczenica'96" dzieli się swymi wątpliwościami: „Podobno na maturze ustnej ma być sprawdzana wiedza począwszy od podstawówki, lektury mogą być też z gimnazjum".
Podobnych wątpliwości na licealnych forach jest więcej. Wszystko dlatego, że wciąż nie wiadomo, jak ma wyglądać egzamin maturalny, a licealni pierwszoklasiści muszą dokonywać już wyborów profili kształcenia. Jak do tej pory Ministerstwo Edukacji opracowało projekt rozporządzanie dotyczący nowej matury.
Najprawdopodobniej od 2015 r. uczniowie będą musieli obowiązkowo zdawać jeden egzamin na poziomie rozszerzonym, a maturalna prezentacja na egzaminie z języka polskiego zostanie zastąpiona egzaminem ustnym. Obok tego maturzysta będzie musiał przystąpić do trzech obowiązkowych pisemnych egzaminów: z języka polskiego, z języka obcego i z matematyki, które będą przeprowadzone na jednym poziomie, który odpowiada obecnemu poziomowi podstawowemu.
Ale to ogólniki. Szczegóły są w informatorach maturalnych, które publikuje Centralna Komisja Egzaminacyjna, ale dopóki nie będzie rozporządzenia w sprawie matur, dopóty one nie powstaną. Tam znajdują się przykładowe pytania maturalne, które będą odpowiadały nowej podstawie programowej. A ta znacząco różni się od swojej poprzedniczki, bo według nowego systemu kształcenia w liceum uczniowie od drugiej klasy uczą się od dwóch do czterech przedmiotów na poziomie rozszerzonym, a więc treści jest więcej. – Na przykład matematyka została poszerzona o dział analizy matematycznej, której wcześniej nie było w treściach programowych liceum – mówi Wiesław Włodarski, dyrektor LO im. Ruy-Barbosy w Warszawie i prezes Stowarzyszenia Dyrektorów Szkół Średnich.