Jaka będzie ta matura?

We wrześniu zmieniono podstawę programową. Ale zasad egzaminów brak.

Publikacja: 26.03.2013 01:06

Licealiści nie mają wciąż ostatecznych informacji o szczegółach egzaminu, na którym oparta jest rekr

Licealiści nie mają wciąż ostatecznych informacji o szczegółach egzaminu, na którym oparta jest rekrutacja na studia

Foto: Rzeczpospolita, Sławomir Mielnik

– Jestem w pierwszej klasie LO i nauczyciele już nas popędzają do wybrania przedmiotów rozszerzonych realizowanych w następnym roku. Sami dokładnie nic nie wiedzą i nie potrafią odpowiedzieć na nasze pytania dotyczące matury. Czy ucząc się francuskiego od tego roku mogę go rozszerzyć i  czy jako dodatkowe przedmioty rozszerzone mogłabym zdawać dwa języki obce – pyta na jednym z forów licealistka o nicku „coffeee".

Inna o nicku „uczenica'96" dzieli się swymi wątpliwościami: „Podobno na maturze ustnej ma być sprawdzana wiedza począwszy od podstawówki, lektury mogą być też z gimnazjum".

Podobnych wątpliwości na licealnych forach jest więcej. Wszystko dlatego, że wciąż nie wiadomo, jak ma wyglądać egzamin maturalny, a licealni pierwszoklasiści muszą dokonywać już wyborów profili kształcenia. Jak do tej pory Ministerstwo Edukacji opracowało projekt rozporządzanie dotyczący nowej matury.

Najprawdopodobniej od 2015 r. uczniowie będą musieli obowiązkowo zdawać jeden egzamin na poziomie rozszerzonym, a maturalna prezentacja na egzaminie z języka polskiego zostanie zastąpiona egzaminem ustnym. Obok tego maturzysta będzie musiał przystąpić do trzech obowiązkowych pisemnych egzaminów: z języka polskiego, z języka obcego i z matematyki, które będą przeprowadzone na jednym poziomie, który odpowiada obecnemu poziomowi podstawowemu.

Ale to ogólniki. Szczegóły są w informatorach maturalnych, które publikuje Centralna Komisja Egzaminacyjna, ale dopóki nie będzie rozporządzenia w sprawie matur, dopóty one nie powstaną. Tam znajdują się przykładowe pytania maturalne, które będą odpowiadały nowej podstawie programowej. A ta znacząco różni się od swojej poprzedniczki, bo według nowego systemu kształcenia w liceum uczniowie od drugiej klasy uczą się od dwóch do czterech przedmiotów na poziomie rozszerzonym, a więc treści jest więcej. – Na przykład matematyka została poszerzona o dział analizy matematycznej, której wcześniej nie było w treściach programowych liceum – mówi Wiesław Włodarski, dyrektor LO im. Ruy-Barbosy w Warszawie i prezes Stowarzyszenia Dyrektorów Szkół Średnich.

Przyznaje, że informacje o maturze przekazuje swoim uczniom w trybie warunkowym. – Bywały już sytuacje, że rozporządzenie ogłoszone przez MEN niewiele miało wspólnego z jego projektem – dodaje. Gdy MEN pod kierownictwem Katarzyny Hall i Krystyny Szumilas wprowadzało reformę programową do liceów, przekonywało, że nowa szkoła lepiej przygotuje młodych ludzi do matury, a później na studia.

Wszystko dzięki temu, że nauczyciele mają poświęcić więcej czasu na nauczanie przedmiotów wybranych przez ucznia kosztem innych, z których on rezygnuje. – Najwyraźniej nikt nie pomyślał o tym, że te wybory determinuje egzamin maturalny, a także system rekrutacji na studia, a to pokazuje, że przy tak poważnej reformie  nikt w poważny sposób nie potraktował uczniów – wskazuje dr Jerzy Lackowski, wieloletni kurator oświaty.

MEN asekuruje się, że o swoich planach informowało już dwukrotnie w czerwcu 2012 r. i w styczniu 2013, ogłaszając projekt rozporządzenia w tej sprawie. – Poważne podejście do tematu mielibyśmy wtedy, gdyby o tym, jak będzie wyglądał nowy egzamin maturalny, uczniowie, a także ich nauczyciele dowiedzieli się w tym samym roku, w którym zaczynali naukę w zreformowanej szkole. I był to pewnik, a nie jedynie zapowiedzi kierunku zmian – podkreśla dr Lackowski.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.grabek@rp.pl

– Jestem w pierwszej klasie LO i nauczyciele już nas popędzają do wybrania przedmiotów rozszerzonych realizowanych w następnym roku. Sami dokładnie nic nie wiedzą i nie potrafią odpowiedzieć na nasze pytania dotyczące matury. Czy ucząc się francuskiego od tego roku mogę go rozszerzyć i  czy jako dodatkowe przedmioty rozszerzone mogłabym zdawać dwa języki obce – pyta na jednym z forów licealistka o nicku „coffeee".

Inna o nicku „uczenica'96" dzieli się swymi wątpliwościami: „Podobno na maturze ustnej ma być sprawdzana wiedza począwszy od podstawówki, lektury mogą być też z gimnazjum".

Pozostało 83% artykułu
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?