Ministerstwo edukacji od kilku miesięcy bombarduje rodziców informacjami o korzyściach z posłania do szkoły sześciolatków. Tymczasem z badań, które przeprowadziła prof. pedagogiki Wanda Grelowska, nie wyłania się aż tak kolorowy obraz.
W wynikach jej pracy możemy przeczytać o problemach wychowawczych, jakie sprawiają młodsi uczniowie, a także o kłopotliwych sytuacjach, z jakimi stykają się dzieci sześcioletnie, które uczą się w jednej klasie z rok starszymi dziećmi. Prof. Grelowska przeprowadziła swoje badanie w szkołach podstawowych na terenie Radomia, ankietowani byli rodzice oraz nauczyciele. Jak się okazało, aż 86 proc. badanych przyznało, że sześciolatki w szkole sprawiają problemy wychowawcze.
Z czego to wynika? – Sześciolatkowi trudno jest zrozumieć, że jest jedną z wielu jednostek w grupie i nauczyciel nie jest w stanie tylko na nim skupić swojej uwagi. Dość często się zdarza, że dziecko domaga się absolutnej wyłączności – wyjaśnia prof. Grelowska. Jako inne czynniki warunkujące problemy wychowawcze ankietowani wskazali lenistwo, trudności z ukończeniem zadań, nadpobudliwość oraz rozmowy z kolegami w czasie zajęć.
Jednak najpoważniejsze problemy pojawiają się w tych klasach, w których uczą się i sześcio-, i siedmiolatki. Choć prof. Grelowska zwraca uwagę, że są to sytuacje rzadkie, to pojawiają się zachowania agresywne w stosunku do słabszego osobnika (np. dziecka sześcioletniego). Trzeba podkreślić, że w klasie pierwszej mogą spotkać się dzieci, między którymi różnica wieku sięga nawet 23 miesięcy, z pozycji sześciolatka to blisko 1/3 długości jego życia.
Klasy zróżnicowane wiekowo generują także problemy związane z nauką. – Uczniom młodszym dość często towarzyszył lęk z powodu trudności w nauce, ale też obawa przed wykonaniem czynności samoobsługowych. Wśród przejawów nieprzystosowania dziecka do szkoły wymieniano niejednokrotnie zmęczenie pracą domową i szkolną. Niekiedy prowadziło to do smutku, płaczu, niezadowolenia, co negatywnie wpływało na aktywność edukacyjną – pisze Grelowska w relacji ze swoich badań, która ukazała się na łamach kwartalnika „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce".