Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju opublikowała właśnie analizę na temat systemu wynagradzania pedagogów. Jej autorzy Lech Kalina oraz Maria Lewandowska-Kalina już na wstępie wskazują, że w debacie na temat stanu polskiej edukacji niewiele mówi się o tym, jak powiązać nauczycielskie pensje z jakością ich pracy i jak doceniać najlepszych pedagogów.
Podkreślają, że system oświaty nie oferuje rodzicom żadnej informacji o umiejętnościach dydaktycznych poszczególnych pedagogów, przez co nie mają oni żadnego wpływu na to, kto będzie uczył ich dzieci.
– Poszczególni nauczyciele, schowani za prestiżem i wynikami szkoły – zarówno w pozytywnym i negatywnym sensie – umykają jakiejkolwiek obiektywnej indywidualnej ocenie – piszą autorzy analizy FOR. Przypominają też, że ponad połowa polskich pedagogów osiągnęła już najwyższy poziom awansu zawodowego, a tym samym najwyższy poziom centralnie regulowanego poziomu pensji.
To ich zdaniem oznacza, że nie mają już żadnej ścieżki awansu ani motywacji finansowej, by dalej się rozwijać i podnosić jakość pracy. Co znaczy, że znaleźli się poza jakimkolwiek systemem motywacyjnym.
FOR jednocześnie wskazuje, że to jakość pracy nauczyciela ma największe znaczenie dla rozwoju i wyników edukacyjnych uczniów. Z amerykańskich badań wynika bowiem, że wyższe wyniki nauczania przekładają się potem na wyższe zarobki absolwentów, które rocznie mogą generować dodatkowy wzrost PKB na poziomie nawet 3,5 proc.