Balcerowicz kontra Karta nauczyciela

Do dyskusji na temat systemu wynagradzania pedagogów włącza się fundacja byłego wicepremiera. Sugeruje, że pensje nauczycieli powinny być powiązane z wynikami pracy.

Publikacja: 04.02.2014 01:00

Balcerowicz kontra Karta nauczyciela

Foto: www.sxc.hu

Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju opublikowała właśnie analizę na temat systemu wynagradzania pedagogów. Jej autorzy Lech Kalina oraz Maria Lewandowska-Kalina już na wstępie wskazują, że w debacie na temat stanu polskiej edukacji niewiele mówi się o tym, jak powiązać nauczycielskie pensje z jakością ich pracy i jak doceniać najlepszych pedagogów.

Podkreślają, że system oświaty nie oferuje rodzicom żadnej informacji o umiejętnościach dydaktycznych poszczególnych pedagogów, przez co nie mają oni żadnego wpływu na to, kto będzie uczył ich dzieci.

– Poszczególni nauczyciele, schowani za prestiżem i wynikami szkoły – zarówno w pozytywnym i negatywnym sensie – umykają jakiejkolwiek obiektywnej indywidualnej ocenie – piszą autorzy analizy FOR. Przypominają też, że ponad połowa polskich pedagogów osiągnęła już najwyższy poziom awansu zawodowego, a tym samym najwyższy poziom centralnie regulowanego poziomu pensji.

To ich zdaniem oznacza, że nie mają już żadnej ścieżki awansu ani motywacji finansowej, by dalej się rozwijać i podnosić jakość pracy. Co znaczy, że znaleźli się poza jakimkolwiek systemem motywacyjnym.

FOR jednocześnie wskazuje, że to jakość pracy nauczyciela ma największe znaczenie dla rozwoju i wyników edukacyjnych uczniów. Z amerykańskich badań wynika bowiem, że wyższe wyniki nauczania przekładają się potem na wyższe zarobki absolwentów, które rocznie mogą generować dodatkowy wzrost PKB na poziomie nawet 3,5 proc.

Fundacja wskazuje, że resort edukacji powinien rozpocząć badania, dzięki którym dałoby się określić edukacyjną wartość dodaną, jaką generuje praca nauczyciela, czyli to, jak wpłynęła ona na rozwój umiejętności i wiedzy uczniów. Taki parametr, zdaniem ekspertów FOR, powinien być potem uwzględniany przy określaniu wynagrodzenia motywacyjnego pedagoga.

Na razie nie wiadomo, co będzie z przygotowaną przez MEN nowelizacją Karty. Po zmianie szefostwa tego resortu prace nad nią stanęły. Obecna minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska, jak stwierdziła w minioną sobotę, wciąż rozważa, w jakim kierunku ją reformować.

Zgodnie z wcześniejszymi propozycjami nowelizacja miała skrócić czas urlopów wypoczynkowych, ograniczyć wymiar urlopów na poratowanie zdrowia czy zobowiązać nauczycieli do rejestrowania czasu pracy. Propozycja ta spotkała się z ostrą reakcją nauczycielskich związków, które zagroziły rządowi sporem zbiorowym, jeśli się z nich nie wycofa. Od tamtej pory temat zmian w Karcie ucichł.

Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju opublikowała właśnie analizę na temat systemu wynagradzania pedagogów. Jej autorzy Lech Kalina oraz Maria Lewandowska-Kalina już na wstępie wskazują, że w debacie na temat stanu polskiej edukacji niewiele mówi się o tym, jak powiązać nauczycielskie pensje z jakością ich pracy i jak doceniać najlepszych pedagogów.

Podkreślają, że system oświaty nie oferuje rodzicom żadnej informacji o umiejętnościach dydaktycznych poszczególnych pedagogów, przez co nie mają oni żadnego wpływu na to, kto będzie uczył ich dzieci.

Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Edukacja
Marcin Smolik odwołany ze stanowiska szefa CKE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Edukacja
Ćwiek-Świdecka: czy wyniki Szkoły w Chmurze na pewno są takie złe?