Marcin Karpiński, lider Pracowni Matematycznej Instytutu Badań Edukacyjnych (agenda nadzorowana przez Ministerstwo Edukacji), wylicza, że według rekomendowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji programu nauczania matematyki na naukę tego przedmiotu w szóstej klasie szkoły podstawowej trzeba przeznaczyć 125 godzin lekcyjnych.
Ponieważ w tygodniu są cztery godziny matematyki do pełnej realizacji programu, według wskazówek ORE, potrzeba 32 tygodni nauki. Odliczając ferie i dni wolne od nauki, realizacja programu zakończy się pod koniec maja. Zwraca uwagę, że sprawdzian szóstoklasisty zostanie przeprowadzony 1 kwietnia i obejmie całą podstawę programową.
– Sprawdzian jest odbierany przez nauczycieli jako podsumowanie ich pracy, sytuacja, w której muszą się spieszyć z przerabianym materiałem lub rezygnować z pewnych treści, jest niekomfortowa, dlatego warto rozpocząć dyskusję na temat tego, jak przeorganizować obecny system egzaminowania – mówi „Rzeczpospolitej" Karpiński.
To jego reakcja na petycję do Ministerstwa Edukacji o zmianę w systemie organizacji sprawdzianu szóstoklasisty. Podpisało się pod nią blisko 3,5 tys. pedagogów, którzy chcą, aby przesunąć jego termin na czerwiec lub by MEN określiło, jakie treści z podstawy programowej nie pojawią się na sprawdzianie, tak by nauczyciele wiedzieli, jak dobrze przygotować uczniów do egzaminu.
Zgodnie z wytycznymi ORE kurs matematyki w szóstej klasie trwa do końca maja