Zarobki a znajomość matematyki

Przeszło połowa najlepiej zarabiających Polaków przyznaje, że znajomość matematyki miała zdecydowany wpływ na ich osiągnięcia zawodowe.

Aktualizacja: 17.03.2015 06:01 Publikacja: 16.03.2015 23:01

Zarobki a znajomość matematyki

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Zdolności i umiejętności matematyczne dają szansę na lepsze wynagrodzenie. Takie wnioski płyną z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych dla mFundacji (wspiera edukację matematyczną, współfinansuje m.in. ogólnopolską olimpiadę matematyczną dla gimnazjalistów), do którego dotarła „Rzeczpospolita".

Okazuje się, że pułap wynagrodzeń Polaków jest skorelowany z ich wiedzą matematyczną. Aż 54 proc. tych, którzy zarabiają powyżej 5 tys. netto, przyznało, że umiejętności w tej dziedzinie miały zdecydowany wpływ na ich życie zawodowe. Im niższe zarobki, tym bardziej maleje odsetek osób, które zgadzają się z tym twierdzeniem.

W grupie osób zarabiających od 3 tys. do 5 tys. zł było to ok. 50 proc., wśród tych, których pensja netto mieściła się w przedziale od 1 tys. do 2 tys. zł – 38 proc., a w grupie tych, którzy zarabiają jeszcze mniej – jedynie 29 proc.

Uczyć przyjaźniej

Z badania wynika też, że znajomość matematyki warunkuje nasz sukces zawodowy niezależnie od miejsca zamieszkania. Choć nieznacznie wyższe wymagania w tej kwestii stawia rynek pracy w dużych miastach i metropoliach, to także na wsi czy w małych miastach ponad 60 proc. respondentów wskazuje, że matematyka miała wpływ na ich życie zawodowe.

Prof. Andrzej Rabczenko, ekspert Pracodawców RP, wyjaśnia, że wiedza matematyczna nie sprowadza się jedynie do sprawnego liczenia.

– Matematyka rozwija umiejętność abstrakcyjnego i kreatywnego myślenia, a to są cechy, których pożądają nie tylko pracodawcy, ale też gospodarka – mówi prof. Rabczenko. Wskazuje, że np. Stany Zjednoczone od blisko dekady inwestują ogromne środki w rozwój kształcenia w obszarach przyrodniczych, inżynieryjnych oraz właśnie matematyki (program STEM) w szkołach podstawowych i średnich.

W podobnym tonie wypowiada się Iwona Ryniewicz, prezes mFundacji.

– Uczniowie z krajów uchodzących za innowacyjne, czyli tych, których gospodarka oparta jest na rozwoju nowoczesnych technologii, osiągają o wiele lepsze wyniki matematyczne niż Polacy – mówi Ryniewicz. Wskazuje, że słabość polskiego systemu edukacyjnego w przypadku matematyki widać na wszystkich etapach kształcenia – od szkoły podstawowej po liceum.

– To jest problem, bo z wielu badań wynika, że Polacy doceniają matematykę i mają do niej pozytywny stosunek. Gdyby system nauczania był bardziej przyjazny dla uczniów i bardziej efektywny, udałoby się uruchomić potencjał, którego obecnie nie wykorzystujemy w pełni – twierdzi prezes mFundacji.

Nauczyciel sam ma kłopot

Jej słowa potwierdzają dane Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. W ubiegłym roku na maturze z matematyki poległ co czwarty uczeń, podczas gdy z językiem polskim nie poradziło sobie 6 proc., a z angielskim 8 proc. uczniów.

Podobnie sprawa wygląda na sprawdzianie gimnazjalnym z matematyki. Na przestrzeni ostatnich trzech lat uczniowie otrzymywali średnio mniej niż połowę możliwych do zdobycia punktów, w przypadku języka polskiego średnia wyniosła 68 proc., a języka angielskiego 67 proc. Lepsze noty otrzymywali także z testu poświęconego przedmiotom przyrodniczym, które uczniowie uważają za trudniejsze.

Trudności w nauczaniu tego przedmiotu tłumaczy się przede wszystkim błędami popełnianymi na pierwszym etapie edukacji. Bywa, że nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej sami mają problemy z matematyką. Wszystko dlatego, że mogli wejść do tego zawodu, nie mając matury z matematyki, bo przez wiele lat nie należała ona do ścisłego kanonu egzaminu dojrzałości.

To dlatego minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska zamierza rozpocząć program „matematycznego" wsparcia dla nauczycieli z pierwszych klas podstawówki. Jego szczegóły mają być wkrótce zaprezentowane.

Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Edukacja
Rusza nowy podcast "Rz" poświęcony edukacji
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego