Aktualizacja: 13.03.2025 04:01 Publikacja: 10.08.2022 07:10
Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki
Do Rządowego Centrum Legislacji trafiło właśnie aż dziewięć projektów rozporządzeń do nowej ustawy o wychowaniu i resocjalizacji nieletnich. Jednym z jej skutków ma być tworzenie, na bazie części z dotychczasowych poprawczaków, okręgowych ośrodków wychowawczych. Mają w nich się znaleźć nastolatki, które skończyły 13 lat i mają na swoim koncie przestępstwo, przestępstwo skarbowe albo np. notorycznie uciekają z młodzieżowych ośrodków wychowawczych. MS planuje: ile ich powstanie, jakimi prawami będą się rządziły i kto konkretnie będzie do nich trafiał. Wniosek o skierowanie nieletniego do takiego ośrodka wraz z orzeczeniem o zastosowaniu środka wychowawczego i opinią o nieletnim sędzia przesyła niezwłocznie do MS. Przekazane dokumenty pozwolą uzyskać informacje o nieletnim w celu wyznaczenia ośrodka, w którym proces readaptacji nieletniego będzie mógł być prowadzony w jak najpełniejszym zakresie. Chodzi z jednej strony o odciążenie młodzieżowych ośrodków wychowawczych, w których sytuacja jest bardzo trudna. Trafiają tu młodzi ludzie z różnymi problemami. Z drugiej strony chodzi właśnie o poprawczaki. Ich obłożenie się zmniejsza, a nie ma powodu, by stały puste.
Co roku tysiące młodych ludzi chce rozpocząć studia na kierunku wybranym zgodnie z ich zainteresowaniami. Jednym z dylematów, przed którym stają, jest ten dotyczący modelu kształcenia: studia dwustopniowe czy jednolite magisterskie? Oba systemy mają swoje zalety, które warto poznać przed podjęciem decyzji. Przedstawimy je w dzisiejszym artykule.
Postawiliśmy na decentralizację i autonomię szkół. To przynosi efekty – mówi Kristina Kallas, minister edukacji i badań Estonii.
Wiosną 2025 roku Zakopane ponownie stanie się miejscem spotkania naukowców, pedagogów, nauczycieli, studentów i wszystkich osób zainteresowanych przyszłością edukacji. XXXI Tatrzańskie Sympozjum Naukowe „Edukacja jutra” zapowiada się jako jedno z najważniejszych forów debat o przyszłości polskiego szkolnictwa, przyciągając nie tylko specjalistów, ale i obserwatorów szukających odpowiedzi na pytania o kształt i sens współczesnego nauczania.
Dla jurorów tegorocznego plebiscytu „Młodzieżowe Słowo Roku” najciekawszym słowem było „czemó”. Znaczenie jest standardowe, ale nikt nie wie, dlaczego na końcu wyrazu jest „ó”. A może to po prostu „o” z akcentem?
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Już nie wystarczy 50 proc. obecności na zajęciach, by być klasyfikowanym. Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje nowe przepisy dotyczące frekwencji w szkole. „Rzeczpospolita” dowiaduje się z kręgów bliskich resortu Barbary Nowackiej, że zmiana może być rewolucyjna.
Wymóg oświadczenia o poddaniu dziecka szczepieniom jako kryterium dostępu do publicznego żłobka lub przedszkola jest zgodny z prawem, w tym z konstytucją.
Prawnicy od lat dyskutują o zaletach mediacji i pomysłach na jej upowszechnienie. Co zrobić, by wreszcie nastąpił przełom? O tym mówi Patrycja Starczewska, radczyni prawna z kancelarii Clyde & Co.
Jeśli do szkół miałoby wrócić przysposobienie obronne, dobrze by było, gdyby oprócz nauczycieli, zajęcia prowadzili specjaliści np. przedstawiciele organizacji proobronnych – mówi w podcaście „Szkoła na nowo” gen. Bogusław Pacek.
Nigdy dosyć wiedzy o prawach swoich i innych ludzi.
– Sprawa jesiennych ferii to temat dyskusyjny. Rozważany jest tzw. tydzień projektowy, który da uczniom trochę oddechu. Prywatnie uważam, że można zrobić dodatkowe dni wolne w listopadzie kosztem skrócenia wakacji – podkreśla dr Tomasz Gajderowicz, wicedyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.
W programie nowego szkolnego przedmiotu „edukacja zdrowotna” powinny się znaleźć elementy wiedzy na temat ochrony danych osobowych, w tym danych dotyczących szeroko rozumianego zdrowia - postuluje prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Mirosław Wróblewski.
Kujawsko-pomorskie gminy, które odpowiadają za prowadzenie przedszkoli, mogą wystąpić o dofinansowanie. Wnioski trzeba złożyć do 2 czerwca.
Żadne rozporządzenie samo w sobie nie stworzy społeczeństwa obywatelskiego. Najważniejsze pytanie brzmi: czy jako społeczeństwo damy tej zmianie szansę? Bo to nie od polityków zależy, czy społeczeństwo obywatelskie w Polsce będzie silne. To zależy od nas – obywateli.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas