Reklama

„Czarnkowy” przedmiot już od września w szkołach

Historia i teraźniejszość już od września zastąpi wiedzę o społeczeństwie.

Publikacja: 09.03.2022 19:15

„Czarnkowy” przedmiot już od września w szkołach

Foto: PAP/Rafał Guz

Licealista wyjaśni, na czym polegała wizja budowy „trzeciej niepodległości" przedstawiona w 1991 r. przez św. Jana Pawła II. Scharakteryzuje także rządy postkomunistyczne w Polsce w latach 1993–1997 oraz 2001–2005. Przedstawi zaangażowanie Polski na rzecz osób prześladowanych na całym świecie z powodu swojego wyznania (w tym pomoc dla chrześcijan) oraz dla ofiar wojen domowych (Syria czy Afganistan).

To już pewne – od września w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych pojawi się nowy przedmiot: historia i teraźniejszość. Zastąpi wiedzę o społeczeństwie. Minister edukacji i nauki podpisał trzy rozporządzenia w tej sprawie – dwa o podstawach programowych oraz rozporządzenie o ramowych planach nauczania dla publicznych szkół. Wejdą w życie 14 dni po ich ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Czytaj więcej

Będzie nowy przedmiot w szkołach. Resort Czarnka przedstawił HiT

Nowy przedmiot będzie wprowadzany sukcesywnie, tj. w roku szkolnym 2022/2023 w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły I stopnia. W kolejnych latach zmiana obejmie następne klasy. Uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie w szkołach ponadpodstawowych przed rokiem szkolnym 2022/2023, nie będą objęci tą zmianą.

Jak informuje Ministerstwo Edukacji i Nauki, kwalifikacje do nauczania przedmiotu posiadają nauczyciele, którzy uczą obecnie historii oraz WOS. Od czerwca br. będą mogli zaś uczestniczyć w kursie doskonalącym, który pomoże im przygotować się do zajęć z historii i teraźniejszości od roku szkolnego 2022/2023.

Reklama
Reklama

Kurs będzie prowadzony online i dostępny na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Mają pojawić się tam również materiały do nauczania nowego przedmiotu.

Jak wyjaśnia MEiN, zmiany podstawy programowej historii mają jedynie charakter punktowy. Polegają także na wydłużeniu narracji historycznej o okres 2004– –2015 z jednoczesną redukcją wybranych zagadnień historycznych z poszczególnych epok.

Zmiany w wiedzy o społeczeństwie polegają przede wszystkim na zmianie koncepcji przedmiotu. Ale nauczyciele i uczniowie w dalszym ciągu będą mogli korzystać z podręczników już dopuszczonych do użytku szkolnego do tych przedmiotów. Nowe podręczniki zostaną dopiero opracowane.

Część nauczycieli wprowadzane zmiany uważa za kontrowersyjne. Na przykład podczas konsultacji społecznych Polskie Towarzystwo Historyczne i Komitet Nauk Historycznych PAN apelowały o ich wstrzymanie, żeby dogłębnie je skonsultować, przygotować podręczniki i dokształcić kadrę. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich domagała się natomiast zobiektywizowania podstawy programowej nowego przedmiotu.

Etap: czeka na publikację w DzU

Edukacja
Działaj i decyduj, czyli jak nauczyć młodych ludzi sprawczości
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Edukacja
Komisja Etyki Reklamy: Zniżki w sklepach za oceny na świadectwie to nieetyczne praktyki
Edukacja
Historia tak, pierniki nie – sprawdziliśmy, które wycieczki wyeliminowały tzw. godziny basiowe
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Czy chłopcy mają w szkole trudniej?
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama