Polska szkoła musi się zmienić

Rozmowa z prof. Aleksandrem Nalaskowskim, pedagogiem z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

Aktualizacja: 04.09.2017 11:18 Publikacja: 03.09.2017 19:05

Prof. Aleksander Nalaskowski, pedagog z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Prof. Aleksander Nalaskowski, pedagog z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Foto: Rzeczpospolita, Roman Bosiacki

Rzeczpospolita: W poniedziałek dzieci wracają do szkół. Będzie to pierwszy rok szkolny po reformie edukacji: bez pierwszej klasy gimnazjum, za to z siódmą – a w przyszłym roku także ósmą – klasą szkoły podstawowej. Czy to recepta na słabą kondycję polskiego szkolnictwa?

Prof. Aleksander Nalaskowski: Odpowiedź poznamy dopiero za 7–8 lat. Możemy jednak skorzystać z doświadczeń akademickich, z których wynika, że gimnazja to ślepa uliczka. Młodzież jest fatalnie przygotowana do studiów. Urwano rok szkołom licealnym, co skierowało uwagę liceów na przygotowanie do matury. Słowem, liceum przestało być małą akademią. Doszło do tego, że na studia przychodzą funkcjonalni analfabeci.

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Edukacja
MEN zmienia przepisy o frekwencji w szkole. Uczeń nie pojedzie na wakacje we wrześniu
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń