Ustawa o szkolnictwie wyższym z wybitymi zębami

Marcin Kędzierski, szef Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, adiunkt na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie

Aktualizacja: 21.09.2017 14:05 Publikacja: 20.09.2017 19:40

Ustawa o szkolnictwie wyższym z wybitymi zębami

Foto: Fotorzepa, Jakub Szymczuk

Rzeczpospolita: Minister nauki Jarosław Gowin dopiero co przedstawił projekt ustawy reformującej szkolnictwo wyższe, a już spotkał się z krytyką ze strony własnego obozu politycznego. Szef Klubu Prawa i Sprawiedliwości Ryszard Terlecki powiedział, że treści ustawy nie zna ani rząd, ani klub. Jaka jest więc przyszłość tego projektu?

Marcin Kędzierski: Mamy tu pewną rozbieżność, ponieważ Jarosław Gowin twierdził, że prezes Kaczyński zaaprobował ustawę. Z kolei rzecznik PiS Beata Mazurek przyznała, że prezes partii widział projekt, ale niektóre z proponowanych rozwiązań są nie do przyjęcia. Los tej ustawy w dużej mierze będzie oczywiście zależał od obozu rządzącego, który stanął właśnie przed fundamentalnym pytaniem. Jego logika działania opiera się na trzech założeniach, czyli „dobrej zmianie", modernizacji i sprzeciwie wobec istniejących elit. I rzeczywiście, jeśli popatrzymy np. na plan Morawieckiego czy działania wobec sądów, to są one z tymi wytycznymi zgodne. Sama reforma Gowina również wpisuje się w tę logikę, natomiast sprzeciw niektórych posłów PiS-u jest jej złamaniem. Zamiast zmian jest postawienie na status quo, zamiast modernizacji –zastój. Jest to o tyle dziwne, że jednocześnie PiS, podnosząc rękę na elity sędziowskie, bardziej pobłażliwie traktuje elity akademickie.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Edukacja
Nauczyciele dostaną podwyżki przed wyborami. Czy to celowe działanie MEN?
Materiał Promocyjny
5 różnic między studiami dwustopniowymi a jednolitymi, o których warto wiedzieć
Edukacja
Minister edukacji Estonii: musimy uczyć odróżniania prawdy od dezinformacji
Edukacja
Quo vadis, Edukacjo?
Edukacja
Podcast „Szkoła na nowo”: Skibidi, sigma - czyli w jaki sposób młodzi tworzą swój język?